Nästa artikel
Nu ökar husbilar även i östländerna
NYHETER

Nu ökar husbilar även i östländerna

Publicerad 17 januari 2021 (uppdaterad 17 januari 2021)
Just nu uppmärksammas det stigande intresset för husbilar i Polen, må vara på en blygsam nivå men procentuellt är det imponerande.

Tusen husbilar på en befolkning på 37 miljoner låter kanske inte så imponerande men det är inte så länge sedan Polen var ett tämligen stängt land där behovet av vanliga bostäder med rimlig standard överskuggade allt. För bara två år sedan, 2018, såldes det 518 husbilar medan antalet 2020 hade vuxit till det dubbla, 1 040 stycken. Det pekar både på en ökad levnadsstandard som på ett genuint intresse för camping som semesterform.

Det går inte på något sätt att jämföra med giganten Tyskland där det förra året såldes ungefär 75 000 husbilar på en befolkning på ungefär 84 miljoner men deras ökningstakt ligger på blygsammare 40 procent. Jo, och så har vi Sverige där det blev en marginell minskning med en försäljning på cirka 4 000 med vår befolkning på tio miljoner.

Nu är det inte de största modellerna som drar till sig det största intresset vare sig i Polen eller Tyskland. Kompakta husbilar lockar 53 procent av de tyska köparna, kanske ett resultat av det växande intresset för Vanlife-trenden. I Polen står Volkswagen, Roller Team, Benimar, Dethleffs, CI, Chausson, Capron (Sunlight and Carado), Adria, Carthago och Rapido för mer än 80 procent av all försäljning redovisar polska Central Register of Vehicles and Drivers (CEPiK).

I siffrorna räknas enbart de husbilar som ursprungligen sålts eller nyregistrerats i Polen in, det finns sannolikt en omfattande parallellimport av begagnade husbilar men dessa syns inte i den här statistiken. Tillgänglig statistik pekar på ytterligare cirka tio procent och de flesta är högst fem år gamla.

Även i Polen påverkar skatter import och köpbeteenden. Här har cylindervolymen betydelse så när Peugeot och Citroën ökade sin motorvolym från 2,0 liter till 2,2 höjdes skatten från 3,1 till 18,6 procent vilket ledde till att antalet husbilar med de mindre motorerna togs in i större andel medan det var möjligt innan halvårsskiftet 2019. Ingen vet hur många av dessa som såldes under 2020 men sannolikt är de verkliga siffrorna för 2020 något högre än de som CEPiK redovisar.

Bland fabrikaten är det Volkswagen som innehar tätpositionen och man har ökat den ytterligare när Grand California lanserades 2020. Mest uppseendeväckande är att Benimar tredubblade sin försäljning mellan 2019 och 2020. Adria lyckades inte så bra 2020, möjligen en följd av stor import 2019 av skattemässigt gynnade modeller. Ett annat populärt basfordon är Ford Transit som även de har en motor på knappa två liter.

Som en följd av motorvolymkravet har husbilar sällan mer än 3,5 tons totalvikt, räknat under perioden 2016 till 2020 stod tyngre husbilar bara 35 stycken, inte ens tio per år, och här återfinns Carthago, Concorde, Hymer och Morelo.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.