Behovet för laddning av el- samt hybridbilar ökar och infrastrukturen för att möta behovet byggs ut. Visserligen laddas många bilar hemma eller på jobbet men Ionitys mål är att bygga 400 snabbladdare längs europeiska vägar senast i år för att komplettera de drygt 200 laddstationer som redan finns. I Sverige finns i skrivande stund 15 laddare och två är under uppbyggnad.
När Ionity lanserades fick alla elbilister ett enhetspris på 80 kronor per laddning, oavsett hur mycket ström som gick åt. Ionity var tydliga med att detta var ett introduktionspris och att taxan senare skulle höjas. Nu går Ionity ut med de nya, ordinarie priserna som börjar gälla den 31 januari. Då får elbilisterna istället betala per laddad kilowattimme och priset ligger på 8,70 kronor per kilowattimme. Att ladda en bil med 30 kWh kostar därmed 261 kronor, och 60 kWh kostar 522 kronor. Om vi gör en snabb överslagsräkning och antar att en elbil som laddas med 60 kWh kommer 40 mil blir priset 13 kronor milen. Om vi jämför med en dieselbil som drar 6 l/100 km, och om dieselpriset ligger på 16,50 kronor per liter, kostar det 396 kronor att ”ladda” dieselbilen med 40 mil, eller knappt tio kronor milen. Priset för elladdningen kan dock bli något lägre för de som har vissa avtal som Audis laddkort, Mercedes Me Charge, BMW Chargenow, Porsches laddkort eller Volkswagen Wecharge.
Ionity är ett samarbete mellan flera stora biltillverkare.
– Det nya prissystemet är bra för kunderna eftersom de betalar för exakt det de får. Det blandas inte med några andra villkor – det är enkelt, transparent och rimligt, säger Ionitychefen Michael Hajesch till Autocar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.