Bild
Nästa artikel
NYHETER

NTF kräver lag för tillförlitlig olycksrapportering

Publicerad 13 juli 2016 (uppdaterad 13 juli 2016)
Sverige är världsledande när det gäller trafiksäkerhet men ändå har vi inte säker statistik på hur många som skadades allvarligt i vägtrafiken 2015. De uppenbara bristerna i den officiella statistiken gör att NTF ställer in redovisningen av årets Trafikskadeindex.
NTF ställer in redovisningen av årets Trafikskadeindex eftersom de menar att inrapporteringen till STRADA, det officiella registret för omkomna och skadade i trafiken, har uppenbara brister och att statistiken därigenom blir otillförlitlig. NTF vet alltså inte hur många som skadas allvarligt i vägtrafiken och nu kräver de därför att det blir lagkrav på inrapportering från sjukvården.

Det var i Sverige nollvisionen föddes för nästan 20 år sedan. Nästan lika länge har man försökt bygga upp ett inrapporteringssystem för trafikolyckor med polisrapporter och sjukvårdsrapporter som underlag.

-Hur kan staten eller kommunerna som väghållare ta sitt ansvar för trafiksäkerheten utan att känna till hur och var människor skadas inom det egna vägnätet? Hur ska NTF kunna jobba preventivt för att öka trafiksäkerheten om vi inte har kunskap kring var och varför människor dödas och skadas? Det här håller inte i längden, det måste till en lag som ålägger sjukvården att rapportera samtliga vägtrafikolyckor, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

NTF har de senaste tre åren räknat fram ett kommunalt trafikskadeindex utifrån inrapporterade skador i det nationella inrapporteringsverktyget STRADA. Trafikskadeindex redovisas alltid under juli månad samtidigt som NTF:s olycksdatabas uppdateras. Syftet med Trafikskadeindex är att lyfta fram kommunernas roll i trafiksäkerhetsarbetet. Att jämföra antalet dödade och skadade på kommunal nivå skapar intresse för trafiksäkerhet samtidigt som det påskyndar utvecklingen och ger medborgarinsyn. 

-Det är väldigt tråkigt att kunna konstatera att vi i år måste ställa in redovisningen av vårt kommunala Trafikskadeindex. Jag hoppas det blir både första och sista gången och att vi kan återkomma redan nästa år. Mycket tyder på att den här regeringen tar trafiksäkerheten på större allvar och att de hittar en lösning på inrapporteringsproblematiken, avslutar Marie Nordén.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.