Det var i Sverige nollvisionen föddes för nästan 20 år sedan. Nästan lika länge har man försökt bygga upp ett inrapporteringssystem för trafikolyckor med polisrapporter och sjukvårdsrapporter som underlag.
-Hur kan staten eller kommunerna som väghållare ta sitt ansvar för trafiksäkerheten utan att känna till hur och var människor skadas inom det egna vägnätet? Hur ska NTF kunna jobba preventivt för att öka trafiksäkerheten om vi inte har kunskap kring var och varför människor dödas och skadas? Det här håller inte i längden, det måste till en lag som ålägger sjukvården att rapportera samtliga vägtrafikolyckor, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
NTF har de senaste tre åren räknat fram ett kommunalt trafikskadeindex utifrån inrapporterade skador i det nationella inrapporteringsverktyget STRADA. Trafikskadeindex redovisas alltid under juli månad samtidigt som NTF:s olycksdatabas uppdateras. Syftet med Trafikskadeindex är att lyfta fram kommunernas roll i trafiksäkerhetsarbetet. Att jämföra antalet dödade och skadade på kommunal nivå skapar intresse för trafiksäkerhet samtidigt som det påskyndar utvecklingen och ger medborgarinsyn.
-Det är väldigt tråkigt att kunna konstatera att vi i år måste ställa in redovisningen av vårt kommunala Trafikskadeindex. Jag hoppas det blir både första och sista gången och att vi kan återkomma redan nästa år. Mycket tyder på att den här regeringen tar trafiksäkerheten på större allvar och att de hittar en lösning på inrapporteringsproblematiken, avslutar Marie Nordén.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.