2017 hade Sverige det lägsta antalet omkomna i vägtrafiken i modern tid, 253 personer förolyckades i trafiken. Nollvisionens mål är högst 220 förolyckade 2020, ett mål som enligt Transportstyrelsen ser ut att bli svårt att nå.
De första 11 månaderna 2018 har 287 personer förolyckats vilket kan jämföras med samma period i fjol då 234 personer förolyckades, en ökning med hela 23 procent. December månads siffror redovisas först en bit in i januari.
Även i Norge har dödsolyckorna ökat men med måttliga knappa två procent, norska statens vegvesende skriver i ett pressmeddelande att det 2018 förolyckades 108 personer jämfört med 106 under 2017. I Norge får de gå tillbaka över 70 år i tiden för att hitta lika låga tal.
Norge uppvisar glädjande siffror för december, en halvering från förra årets tolv till sex personer.
– Selv om tendensen er at det er stadig tryggere på veiene, er dette langt mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, skriver vegdirektør Terje Moe Gustavsen i pressmeddelandet.
Män är överrepresenterade i statistiken, 83 av de förolyckade var män, fler än hälften över 45 år, och 25 var kvinnor. 61 av de förolyckade färdades i personbil, 15 på motorcykel eller moped, 13 var fotgängare och åtta var cyklister.
– Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men fortsatt ser vi en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, säger Gustavsen och fortsätter Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver eneste ulykke er en for mange. Vi har satt oss ambisiøse mål. Kampen mot trafikkdøden og ulykker på norske veier fortsetter med uforminsket styrke. For å nå målene framover krever dette en målrettet innsats fra alle aktørene i trafikksikkerhetsarbeidet. Fortsatt blir flere hundre mennesker drept eller skadd for livet i vegtrafikken. Videre nedgang kommer ikke av seg sjøl. Vi skal gjøre vårt for at det skal bli færre som skal oppleve å miste noen eller bli alvorlig skadd i trafikken.
Sett mot trafikmängden var olycksrisken 1970 hela 3,4 gånger högre. Då förolyckades 560 personer, vilket skulle motsvarat 1 920 personer med dagens antal bilar. Sedan dess har även vägarna blivit bättre vilket även det bidragit till de lägre antalet förolyckade. Statens vegvesen menar att ansvaret inte bara ligger på staten, var och en som kör måste bidra genom att respektera hastighetsgränserna, anpassa körningen efter väglaget, använda säkerhetsbältet och alltid vara nyktra när de kör bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.