Innan de gick på semester firade alla anställda på Nordic Specialhusbilar att verksamheten gick strålande. De hade bland annat ökat sina utleveranser med 60 procent.
Några veckor senare insåg ägarna Per Grödevik och Stefan Tanskanen att de sannolikt blivit bedragna av en storkund. Något som Per Grödevik i dag kallar ” ett gigantiskt stort ekonomiskt bedrägeri”, men som han i övrigt inte vill prata om. Det ledde till polisanmälan – och att bolaget gick i konkurs den 14 augusti.
– Vi har gått från himmel till helvete på en månad, säger Per Grödevik.
Just nu drivs Nordic Specialhusbilar vidare av konkursförvaltaren, som väntar på anbud från spekulanter som vill ta över bolaget.
Samtidigt förbereder Per Grödevik och Stefan Tanskanen för att skifta över en del av verksamheten till sitt andra bolag, Nordic Service och uthyrning. Med andra ord verkstadsdelen och uthyrningen av husbilar.
– Det har gått väldigt fort, det är det absolut värsta som hänt i våra liv och vi försöker parera och samtidigt se framåt, säger Per Grödevik.
De senaste åren har Nordic Service och uthyrning varit ett förvaltningsbolag som hyrt ut fastigheter och specialhusbilar och verkstaden har varit integrerad i produktionen. Men nu ska det senare bli en separat verksamhet i egna lokaler igen.
– Produktionsverksamheten har varit huvudnäringen i vårt gamla bolag. Och serviceverkstaden har varit till för våra kunder. Vi hade inte resurser till mer, vi ville höja servicen för varumärket. Men nu när vi flyttar tillbaka till våra gamla lokaler öppnar vi upp dörrar för andra märken som behöver hjälp med sin fritidsdel, säger Per Grödevik.
Det har gått väldigt fort, det är det absolut värsta som hänt i våra liv och vi försöker parera och samtidigt se framåt.
I dagarna lade han upp ett inlägg på Facebook:
”Välkommen att boka tid för service. Vi driver vidare med Service verkstad. Välkommen att ringa för att boka in service, reparationer, tillbehörs montage, mm. Välkommen att ringa till verkstaden: 072-721 7026 eller Per Grödevik: 070-375 36 95, pergrodevik@gmail.com”
Vad kan ni fixa?
– Allt som har med bodelen att göra, allt tillbehörsmontage, storservice, grundservice, provtryckning, fuktmätning och reparationer. Vi är anslutna till olika försäkringsbolag också. Så vi hanterar skadereparationer, säger han.
De funderar också på att utvidga uthyrningsverksamheten. I dag hyr de ut specialhusbilar, till företag och myndigheter. Bland annat rullar en av deras vårdbilar i Göteborg, långtidsuthyrd till Sahlgrenska sjukhuset.
– Tidigare hyrde vi även ut husbilar till privatpersoner och det kan tänkas att vi börjar med igen. Men just nu bara företagshusbilar och nästan alla är uthyrda. Jag har en obokad just nu.
Ser du med tillförsikt på framtiden?
– Ja, absolut. Jag har alltid varit optimistisk. Det är det som kännetecknar Nordic i sig. Vi har alltid sagt ”ingenting är omöjligt”. Det andra sagt nej till har vi sagt ja till. Det är ytterligare en styrka i varumärket, som sitter i väggarna och i personalens inställning. Vi är som en kameleont, vi är snabba att anpassa oss efter förfrågningar och behov.
Enligt Per Grödevik är kameleonten på god väg att skifta färg igen.
– Vi har tecken på att inom en vecka håller vi på att få igång en verkstadsverksamhet igen. 1997 hade vi en slogan: ”Vi fixar felen på fritidsdelen”, så den kanske jag dammar av igen, säger han och skrattar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.