Enligt nyligen publicerad statistik från campingförbundet SCR växte antalet gästnätter inom camping med två-tre procent denna sommar jämfört med sommaren 2018. Antalet gästnätter hos Nordic Camping-First Camp ökade två-tre gånger snabbare än denna marknadstillväxt, bland annat tack vare investeringar i marknadsföring, nytt bokningssystem och att fler och fler gäster tycks uppskatta fördelarna med att campa hos en kedja.
– 2018 var en rekordsommar men det visade sig att 2019 blev ännu bättre. Fler och fler gäster tilltalas av vårt kedjekoncept, där man bland annat tjänar bonuspoäng och där gästerna enkelt kan boka sin vistelse på våra hemsidor eller per telefon, och de upplevelser vi bjuder våra gäster på, säger Johan Söör, VD, i ett pressmeddelande.
Även flera av kedjans mindre anläggningar, som Sundsvall camping, Skönstavik i Karlskrona och Bredsand i Enköping, hade mycket hög beläggning under flera veckor.
Nordic Camping-First Camp har numera helt gått över till ett nytt bokningssystem, vilket kan ha bidragit till att försäljningen genom nordiccamping.se mer än dubblades under sommaren jämfört med 2018.
– Vi ser tydligt att fler och fler av camparna blir mer digitala i sina vanor och vi jobbar hårt för att bli ännu bättre på att göra det enkelt för våra gäster både inför och under vistelsen genom digitala lösningar, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef.
Johan Söör avslutar:
– Camping är verkligen en framtidsbransch och det är unikt med en bransch där så många kurvor pekar åt rätt håll. Vi har växt kraftigt de senaste åren och framöver väntar en minst lika spännande agenda.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.