Nästa artikel
Nolia samlade nästan 100 000
NOLIA2014

Nolia samlade nästan 100 000

Publicerad 11 augusti 2014
Konkurrensen med moder natur har varit stenhård för årets upplaga av Stora Nolia. Den närmast tropiska värmen till trots, lockade arrangemanget i Piteå 94 489 besökare under nio dagar. En siffra som säkrar platsen som störst i landet.

Husvagnar, husbilar, Porsche-bilar, mat, hundparader och snöskoterkörning i augusti. Listan kan göras lång av varor, tjänster och underhållning som lockat besökare i alla åldrar till den över 50 år gamla mässan.

Positionen som störst i landet och de nära 100.000 besökarna räcker dock inte hela vägen för att göra arrangören nöjd.
- Vi hade 97140 besökare under vår senaste mässa i Piteå 2012. Jag är väldigt nöjd med hur allt har fungerat i år men jag är samtidigt övertygad om att vi under normala förhållanden hade kunnat nå över 100.000, säger Lars Olovsson, Projektledare för Stora Nolia.

Olovsson håller värmen som den främsta konkurrenten men menar att man samtidigt haft tur.

- Det är ju lite av ett lyxproblem att ha för bra väder, hade det regnat hade det förstås varit sämre, säger Olovsson

En viktig del av framgången under årets upplaga, handlar enligt arrangören om ökade satsningar på upplevelser och underhållning. Ett koncept man avser att bygga vidare på.

- Vår målsättning är att hitta den perfekta mixen mellan varor, tjänster och upplevelser. I år satsade vi på stora artister och annan underhållning främst under helgdagarna. Till nästa år ska vi se till att erbjuda musik och andra upplevelser under hela mässan, säger Nolia AB’s VD Tommy Abrahamsson.

Under mässans senare del hörde Stefan Löfvens tal, Robin Stjernbergs framträdande och en hundrasparad med 50 olika hundraser representerade, till de stora dragplåstren.
Annan kuriosa är att det under den första dagen bjöds på 200 liter vatten i Nolias egen monter, att det under arrangemanget såldes fem Porschebilar och gick åt cirka 2 km silvertejp i samband med uppbygganden av mässan.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.