Frågan om elektrifiering och alternativa bränslen var uppe på ett möte mellan FKG, det strategiska fordonsforskningsprogrammet FFI och Kabe som representant för den svenska husbilsbranschen.
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI, är ett innovationsråd som inättades 2009 av regeringen och består av en kvartett av rådgivare som ska arbeta med forsknings- och innovationssamarbeten inom klimat, miljö och säkerhet och bygga framtida konkurrenskraft för svensk fordonsindustri. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, ingår och kommer att ha nyckelroller i arbetet med de framtida svenska forskningsinriktningar och innovationsområden.
FKG, Fordonskomponentgruppen, är en branschorganisationen för Skandinaviska leverantörer till fordonsindustrin. Organisationen har funnits i snart 30 år och består av cirka 350 medlemsföretag för att tillvarata branschens intressen gentemot industri, politiker, myndigheter och media.
Problemet idag är att det inte finns några alternativa driftsystem, åtminstone om man undantar eldrivna WOF Iridium som presenterades i sin första version för två år sedan och tillverkas i blygsam skala. På årets mässa i Düsseldorf visade även AL-KO upp ett hybridchassi som har uppgetts vara färdigt för produktion och möjligen kan komma att visas upp som färdig husbil på den stundande mässan CMT i Stuttgart. AL-KO har tidigare uppgett utvalda leverantörer ska ha fått tillgång till det nya chassit. Samtidigt har flera basfordonstillverkare aviserat nya tekniska lösningar som bränsleceller där Mercedes Benz Sprinter kan ses som det mest kända och hävdas vara färdig för produktion. Det skulle kunna innebära flera spännande nyheter på CMT.
– Alla husbilar är malusbilar och i dagsläget finns inga kända elektrifierade husbilar i produktion, konstaterar Mikael Blomqvist, vice vd för Kabe när han mötte FKG:s Peter Bryntesson och FFI:s Kurt Myhr i ett pressmeddelande.
Enligt Peter Bryntesson är detta ett intressant utvecklingsområde där flera svenska leverantörsföretag skulle kunna samverka genom FKG:s medlemsnätverk för att finna en lösning med fokus på el, ettdera med laddningsbara batterier eller bränsleceller. Han säger också att totalvikten är den stora utmaningen.
– Mångt och mycket handlar det om känd teknik, utan det nya är applikationen. Redan har ett svenskt leverantörsföretag inom transmissioner hört av sig till FKG och önskat kontakt med Kabe. De håller på att ta fram ett antal olika eltransmissioner som kan vara av intresse i arbetet med att ta fram en prototyp, berättar Peter Bryntesson.
Husbilen, personbil klass II, är ett tillverkningsmässigt komplicerat fordon. Den är ett flerstegsgodkänt specialfordon i huvudsak avsett för boende som består av ett basfordon, ett lättviktschassi samt en påbyggnad för boende. Maxvikten för B-behörighet är satt till 3,5 ton, men det pågår en process på EU-nivå för att öka totalvikten till 4,25 ton för att bereda vägen för elektrifiering.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.