VTI har undersökt planeringen av nya 2+1-vägar. Problem med trafikomledning, barriärverkan och trafikfara för cyklister uppmärksammas inte alltid.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har undersökt hur så kallade miljökonsekvensbeskrivningar görs vid planeringen av nya 2+1-vägar. Forskaren Lennart Folkesson summerar resultatet som att bland annat miljö- och trafiksäkerhetsproblemen vid omledningen av trafik på en 2+1-väg till mindre intilliggande vägar inte alltid uppmärksammas.
Likaså skulle den avskärmande effekten en 2+1-väg har på boende i området ofta kunna undersökas grundligare. En annan punkt som också tenderar att förbises är vikten av bra gång- och cykelbanor intill de mötesseparerade 2+1-vägarna.
VTI studerade två småländska 2+1-projekt (väg 23 Sandsbro–Drättinge och väg 47/195 Hedenstorp–Habo) med hjälp fyra fokusgrupper och intervjuer med två länsstyrelsetjänstemän.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Likaså skulle den avskärmande effekten en 2+1-väg har på boende i området ofta kunna undersökas grundligare. En annan punkt som också tenderar att förbises är vikten av bra gång- och cykelbanor intill de mötesseparerade 2+1-vägarna.
VTI studerade två småländska 2+1-projekt (väg 23 Sandsbro–Drättinge och väg 47/195 Hedenstorp–Habo) med hjälp fyra fokusgrupper och intervjuer med två länsstyrelsetjänstemän.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.