Vissa dieselbilar har sedan en tid tillbaka haft problem med igensatta bränslefilter. Föråldrad RME anses vara grundorsaken.
Det är miljöambitionerna som ställer till problem. OKQ8 har sju procents inblandning medan övriga bolag har fem. Nu ändrar OKQ8 sin inblandning till samma nivå som övriga bolag då det antas att den högre inblandningen har orsakat igensatta filter. Problemen har vart så omfattande att Kia har gått ut med två meddelande till sina kunder om att speciellt deras CRDi-motorer kan drabbas och dieseln från OKQ8 pekas ut som orsak.
Bil Sweden menar att det är ett branschproblem trots att det än så länge bara är Kia och Hyundai som sagt något offentligt men ytterligare fem fabrikanter sägs har påtalat problem internt.
I Sverige är det endast OKQ8 samt Preem som av miljöskäl använt sig av den maximala inblandningsvolymen som bilindustrin godkänt. Övriga bolag har valt att ligga kvar på miniminivån fem procent.
Kia har gjort tester hos oberoende laboratorier, bland annat Filter Blocking Tendency (FBT-test) som använts i Storbritannien, Australien och Nya Zeeland. Här mäts vilket tryck som behövs för att en given mängd bränsle ska passera genom filtret. Här påvisar Kia och Bil Sweden att 75 procent av alla testerna med bränsle från OKQ8 överskred gränsvärdet. Hos Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI) anses inte FBT-testet vara tillförlitligt.
Tillsatserna, exempelvis med antikorrosion och annat rengörande, kan variera mellan bolagen. Annars hämtas bränslet faktiskt från varandra, det ger samordningsvinster för att minska på transportkostnader och miljöpåverkan.
Utredningarna om igensatta bränslefilter fortsätter. Den verkliga orsaken till problemen har ännu inte hittats.
Källa: Vi Bilägare
Kommentera: Har du haft problem med igensatt dieselfilter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.