Nästa artikel
MHF kräver att eftersupning blir illegalt
NYHETER

MHF kräver att eftersupning blir illegalt

Publicerad 7 juli 2016 (uppdaterad 25 oktober 2019)
MHF uppmärksammar den olycka som skedde natten mot onsdagen då ett lastbilssläp välte efter en vinglig färd. Föraren, som visade positivt alkoholprov, hävdar dock att han druckit efter olyckan. Nu vill de kriminalisera eftersupning.
Denna notis fanns att läsa igår i flera medier

Full förare välte släp framför polis

OLYCKA. E4 norr om Gävle fick stängas av under natten mot onsdagen efter att ett lastbilssläp vält på vägen. En ledig polis larmade in att lastbilen framfördes vingligt vid 01.30-tiden. 
– Under samtalet så fräste ekipaget av vägen, eller rättare sagt så tippade släpet, säger Tomas Sandin, vakthavande befäl på polisen i Gävle.
Chauffören, en man i 55-årsåldern, blåste positivt för alkohol och togs med till polisstationen för blodprov. Han hävdar enligt polisen att han druckit efter att olyckan inträffat.

 

Händelsen ovan från i går morse är en av många liknande. En förare som framför sitt fordon på ett sätt som om han vore berusad hävdar att han druckit alkohol
efter en olycka och inte varit full när fordonet framfördes. Dagens lagstiftning ger dock inte en självklar möjlighet att fälla ett sådant beteende vilket MHF menar är skandal men det finns undantag. 2015 fälldes Per Gahrton till två månaders fängelse trots att han hävdade eftersupning då hans förklaring inte ansågs trovärdig.

När Socialdemokraterna för några år sedan föreslog kriminalisering slöt de andra partierna i riksdagen upp och justitieminister Beatrice Ask beordrade fram en utredning. Det fanns total politisk enighet om att förare inte skulle kunna klara sig från en rattfylleridom genom att påstå att man var nykter när man körde men av ren nervositet drack sig full efter olyckan.

Det tillsattes en utredning som kom fram till att det var olämpligt av juridiska skäl, så kriminaliseringen rann ut i sanden. Men det som ofta glöms bort i sammanhanget är att utredaren faktiskt presenterade ett förslag på hur man skulle kunna göra istället. Det innebär i korthet, likt det system som finns i Norge sedan 50 år, att man är förbjuden att dricka alkohol under sex timmar efter en olycka som skulle kunna leda till rattfylleriutredning. 

MHF kräver nu att lagstiftaren gör de ändringar eller tillägg som krävs för att det här förklaringsmodellen inte ska kunna ge straffrihet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.