Nyheterna inom det fordonssegment som kallas BEV (battery electric vehicle) duggar allt tätare men att lyfta det till nivåer där husbilars basfordon blir inblandade har inte varit helt utan problem. Men nu tar Mercedes ett steg till när det gäller eldrift vilket innebär att Vianoserien som bland annat används som bas för deras husbil Marco Polo visades upp i tisdags och får prefixet EQ. V-klassen finns i en rad versioner, exempelvis även som taxi och lyxiga VIP-transporter.
När det gäller Mercedes val av ordet konceptfordon finns anledning att påpeka att Mercedes har utlovat ett helt produktionsfärdigt exemplar till Frankfurt-mässan i september och antas komma som årsmodell 2022 med leveransstart hösten 2021.
Visserligen anser många att dessa husbilar är i minsta laget men teknikvis är det ett större steg då det kräver mycket i form av batterikapacitet för att få rimlig aktionsradie och en vikt som gör att eldriften går att använda i praktiken.
Batteriet uppges vara på 100 kWh, vilket Mercedes uppger ska räcka för runt 40 mil under "realistiska" förhållanden, och återfinns under golvet för att få låg tyngdpunkten och inte inkräkta på kupéutrymmet. Laddtiden för 15 mil med snabbladdning uppges till 15 minuter. Som hjälp finns även ett navigationssystem som lotsar föraren till en plats som har möjlighet till närmaste snabbladdning innan batteriet blivit tomt. Dessutom beskrivs en app som tar hand om debiteringarna och skickar en faktura.
EQV blir framhjulsdriven med en motoreffekt på 150 kW vilket motsvarar cirka 200 hästkrafter vilket ger EQV en toppfart på cirka 160 km/h. Vi har dock inte kunnat hitta någon viktuppgift men det kan ju ändå bli helt olikt vad en färdig husbil kan komma att väga. EU har dock föreslagit att B-kort i framtiden ska kunna gälla upp till 4 250 kilo under förutsättning att fordonet är helt eldrivet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.