Bensinbolagen har enligt lag skyldighet att blanda in biobränsle i bensin och diesel. Nu ska inblandningsnivåerna höjas efter en överenskommelse mellan regeringen och samarbetspartierna.
I dagsläget kommer ungefär en tredjedel av de svenska koldioxidutsläppen från transporter. De utsläppen ökar på grund av fler vägtransporter men om Sverige ska klara regeringens uppsatta klimatmål behöver utsläppen från vägtrafiken minskas. Den så kallade reduktionsplikten är därför ett viktigt verktyg.
I dag är nivåerna knappt fyra procent reduktion för bensin och 21 procent reduktion för diesel.
De fyra samarbetspartierna är nu överens om att nivåerna inom tio år i ska bli 28 procent för bensin och 66 procent för diesel, och de beräknar att Sveriges totala utsläpp därigenom kan minska med 14 procent.
Utan skattebefrielse är det dyrare att tanka biobränsle än vanligt fossilt bränsle, och därför ska den så kallade uppräkningen att bränsleskatten på två procent som görs varje år pausas. Det kostar staten en miljard kronor om året, uppger TT.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.