Nästa artikel
McLouis MC4-75 Limited edition
Nyheter

McLouis MC4-75 Limited edition

Publicerad 14 februari 2013 (uppdaterad 29 januari 2015)
Vi provkörde en McLouis MC4-75 i mars 2011, läs vad vi tyckte om bilen!

McLouis tillverkas av italienska Sea-gruppen som dessutom tillverkar en rad andra märken som Elnagh, Miller och Mobilvetta. Sea-gruppen är Europas tredje största koncern när det gäller fritidsfordon. McLouis huvudkvarter ligger mellan Florence och Sienna i Toscana i Italien. Det finns ett flertal modeller att välja på: från minstingen McVan till den helintegrerade Nevis. I Sverige heter storsäljaren MC4 och den finns i ett flertal modeller, samtliga med taksäng.

MC4-75 är med sina 7, 38 meter längst av MC4 modellerna. Överhänget bak finns där. Det mäter drygt 240 cm, men det känns hanterbart. Bilen är en Fiat Ducato med motor på 2,3 liter/130 hk och manuell växellåda. Chassiet är bredspårigt och lågbyggt.

De bilar som säljs i Sverige kallas ”Limited edition”. Vad är nu det? Jo, man säljer bilarna utrustade med en rad tillbehör som standard. Bland tillvalen som ingår finns bland annat ASR, antislir. Vår testbil är helt ny och inte fullt inkörd. Trots det går motorn fint och bilen hanterar de hala och spåriga vägarna riktigt bra. ASR:n ser till att vi kommer iväg utan problem och vid inbromsningar hjälper ABS:n oss att styra rätt. Det som inte finns på vår bil är ESP, det vill säga antisladd. ESP finns inte som tillval. Det gäller att ta det lugnt i kurvorna alltså. Vetskapen om att det inte finns ESP kan för all del vara lika effektivt som att ha just ESP. Det är när man kör för fort man får problem! Till 2012 kommer ESP att vara standard på alla McLouis i Sverige.

En titt på MC4 utifrån ger oss följande: Bilen är vit i grunden med några silvergrå och svarta stripes penslade från hyttens sidofönster och främre hjulhusen. Luckan till gasolflaskorna, nedersta delen av bodelen och bakljusrampen är silverfärgade. På bodelens sidor och bakstammen finns en stor MC4 logga som består av bokstäverna M och C samt en fyra som är designad till att likna en husbil, eller är det en rullskridsko?

Frontspoilern på vår bil är olackad, vilket passar en bil med vinterambitioner bra. Bodelsdörren är en aning nedsänkt vilket innebär att det inte behövs något extra fotstegsteg för att ta sig in i bilen. Vilket vi härmed gör.

Dörrhålet är 50 centimeter brett och insteget 30 centimeter högt. Själva insteget är en minitrappa med två trappsteg som är ganska grunda. En batteridriven lampa som tänds genom att trycka på den sitter limmad till höger vid insteget. Ovanför lampan finns en strömbrytare som reglerar lamporna ovanför sittgruppen. En liten ledstång hjälper oss in i bodelens värme.

MC4-75 har hygienutrymmet längst bak och framför det två rejäla långbäddar. Vid bäddarnas fotändor finns skjutbara dörrar innan en pelare med kylskåp tar vid på instegsidan och ett vinkelkök på den motsatta. Sittgruppen är traditionellt placerad bakom hytten. Planlösningen som sådan ger en vagn som är öppen och luftig, till viss del på bekostnad av förvaringsutrymmen. Det finns ingen garderob vid insteget, det kan man godta. Men varför det inte finns en endaste klädhängare eller krok finner jag besynnerligt. Istället finns en spegel ovanför ledstången.

Inredningen består till största delen av träfolie med inslag av elfenbensvitt. Träslaget påminner om mahogny. Jag associerar till en mysig engelsk pub. De flesta beslag och handtag ger ett kromat intryck. Golvet är en plastmatta i ljus träimitation.

Kylskåpet och frysen i pelaren direkt in till vänster har AES-funktion och rymmer 150 respektive 26 liter. Ovanför kylskåpet finns ett skafferiskåp och det hela kröns av ett jalusiskåp som döljer en platt-tv.

Sovdelen är bilens luftigaste del med en takhöjd på 202 centimeter. I taket finns en taklucka, 38x33 centimetermed fast myggnät. Själva luckan öppnas med ett vred. Vid båda bäddar finns ett fönster, 88x49 centimeter. Samtliga fönster i bodelen är öppningsbara samt har myggnät och mörkläggningsgardin. Långbäddarna är båda 88 centimeter breda och 188 långa.

Under de 12 centimeter tjocka skummadrasserna finns ribbotten av trä. Det går att skjuta ut en bit ribbotten mellan bäddarna för att få en extra sängplats i mitten. Den passar bäst för ett barn då den inte löper hela vägen bak. Anledningen till detta är enkel: där är dörren till toa och dusch. En ganska stor madrassbit måste stuvas undan när denna sängplats inte används. Jag tror många lämnar den hemma.

Varje sängplats har en läslampa av LED-typ som fungerar utmärkt. Den övriga belysningen i denna del är befriande enkel. Två stora runda halogenlampor i taket. Sängbottnarna går att höja i huvudänden så en regnig dag är bäddarna en trevlig läsplats. Ovanför sängarna finns förvaring i överskåp. På förarsidan löper överskåpen från skjutdörren till en bit från bakväggen där två snygga hyllplan med stringkänsla tar över. På motsatt sida slutar överskåpen en bit före väggen för att ge plats åt bilens specialare: garderoben som nås från såväl sovrum som badrum.

Under sängen på instegssidan finns ett förvaringsutrymme som nås utifrån via en 137 centimeter bred och 42 centimeter hög lucka. Utymmet är oregenbundet till formen och 250 centimeter brett och 78 centimeter djupt som mest. Hjulhuset stjäl en del plats och toakassetten nås inifrån förvaringsutrymmet. Golvet har plastmatta och det finns ingen fast belysning.

Den andra bädden kan även den lyftas för att komma åt stuvutrymme. Där återfinns även Trumapannan. Den är placerad rakt under huvudkudden. När den går på högvarv brummar det ganska rejält för den som ligger i den bädden. Dessutom är pannan inte skyddad från det övriga utrymmet. Med andra ord får inget som kan skada pannan förvaras här.

Hygienutrymmet i denna bil får med beröm godkänt. Det är ett väl utnyttjat utrymme. Toan till vänster, handfatet i mitten och duschen till höger. Ett frostat fönster ger ljus dagtid och två halogenspottar tjänstgör vid mörker. Toaletten är en Thetford med vridbar skål. Ovanför toaletten finns en lucka till garderoben, mycket praktiskt att kunna plocka en skjorta på galge direkt efter duschen. Handfatet har en fixerad kran och under finns förvaring. I överskåpet på bakstammen finns en av vagnens två 230 volts kontakter. En handduksstång, klädkrokar samt tvålkopp som ser ut som glas förstärker den genuina känslan. Duschen mäter 76x66 centimeter och har en halogenspot till belysning. En 8 centimeterrund ventil ventilerar utrymmet. En tvådelad plastdörr avgränsar duschen. Den är lite ranglig men fås på plats med lite god vilja.

Vinkelköket har en bänkskiva som är 94 centimeter bred och 100 eller 56 centimeter djup. I den finns en infälld diskho och en trelågig spis från Smeg. Ovanför bänkskivan finns ett luckförsett överskåp med hyllplan. Det nedre är öppet och ett lysrör sitter undertill. Förvaringen i underskåpen består av fyra fullutdragslådor och ett djupt utrymme med lucka. I köket finns ett 230 volts uttag. Det finns inga 12 volts uttag i bilen. Köksfläkt finns inte men ett fönster, 68x75 centimeter, går att öppna. Köket är spartanskt utrustat men väl disponerat.

Sittgruppen är rejält tilltagen, likaså matbordet som mäter 100x69 centimeter. Sittgruppen är traditionellt utformad med två bältade färdplatser, sittplatser mellan förarplats och färdplats som delvis går att ta bort vid färd. Det som avviker positivt är att färdplatsernas ryggstöd kan anpassas efter de färdandes längd.

På instegssidan finns en lång soffa med förvaring under, även här stjäl hjulhuset det mesta utrymmet. Takhöjden vid sittgruppen är 187 centimeter och i taksängens botten finns sex halogenspottar infällda samt två skåp som följer med ned då taksängen hissas ned. I taket mellan sittgrupp och förarhytt finns en större taklucka, 69x34 centimeter.

Taksängen är stor, 140x190 centimeter, vilket innebär att den nedfälld hamnar i ett läge där dörren till viss del blockeras, men köket kan användas obehindrat. Man ligger skönt i taksängen och ett nät på varje sida förhindrar olyckor. I taket ovanför taksängen finns en likadan taklucka som den i sovdelen samt två lampor i taket. Som läslampor sitter de inte helt idealiskt eftersom de bländar samtidigt som de lyser upp boken.

Vår bil har ett vinterpaket. Det innebär att tankarna är bättre fästade, isolerade och uppvärmda. Bilen klarar våra nätter med temperaturer ned mot minus femton grader utan problem. När vi fricampar märker vi att bodelsbatteriet tappar kraft efter ett tag. Detta är inget unikt utan de flesta bilar får problem med detta i kyla.

En vinterbonad bil kan behöva mer ström än vanligt. I detta fall drar de uppvärmda tankarna mer ström. Det behövs ett starkare batteri eller ett extra batteri. Om man vill optimera bilen för åretruntbruk finns en del vettiga tillval att göra. På tillvalslistan 2011 finns följande val: Truma combi 6 med elpatron och gardin mellan bil/bodel. Det går även att få elburen golvvärme om man ber om det. Totalt sett är MC4 främst en tresäsongsbil. En väldigt prisvärd sådan.

Vem köper då denna bil? Naturligtvis kan den tilltala alla möjliga typer av köpare. Men de begränsade möjligheterna till förvaring tilltalar inte alla. Priset är fördelaktigt för den som vill köpa sin första bil. Men även den som gjort ”karriär” på husbilsmarknaden och kanske vill skifta ned från en stor helintegrerad miljonbil kan nog lockas av möjligheten att få en ny bil utan att tömma hela börsen. Till 2012 kommer MC4 att få moderniserade planlösningar, högre totalvikt och ha Fiats nya motorer.

Text och Foto: Mikael Galvér

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.