En nordisk certifiering av vägmarkeringsmaterial introducerades 2015 och gäller för Danmark, Norge och Sverige. Så småningom kommer det att krävas dokumenterat godkännande av vägmarkeringsmaterial som används på statliga vägar.
- Av tester utförda i Danmark och Sverige ser vi att många av materialen inte uppfyller kraven på bland annat friktion och retroreflexion, det vill säga hur mycket av fordonsljuset som reflekteras tillbaka, säger Sara Nygårdhs, forskningsingenjör på VTI. Av de 49 vita material som testades för certifiering var det 22 material som inte uppfyllde kraven för någon klass. Bara tre material nådde kraven för klass P4. De flesta låg inom klass P0-P2. Materialklassningen börjar med P0 och blir bättre med högre siffra.
Motsvarande resultat för gula material visade att så många som 23 av 29 inte uppfyllde kraven för någon klass, endast tre nådde kraven för klass P3.
VTI utför även flera andra typer av mätningar för att fastställa tillstånd och utveckling av vägens konstruktion, inklusive vägytan. Mätningarna syftar till att bestämma vägytans tillstånd när det gäller jämnhet, geometri och friktion samt vägens strukturella tillstånd när det gäller styvhet och skador. Tillsammans med övriga provningar och laboratorieanalyser kan mätningarna utgöra underlag för forskning och vara en viktig vägledning när beslut ska tas om framtida användning, drift och underhåll.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.