Nästa artikel
Mackmissen: Fel bränsle i tanken – så ska du göra
Nyheter

Mackmissen: Fel bränsle i tanken – så ska du göra

Publicerad 2025-01-09 07:00
Att bensinstationen klantat sig och fyllt på fel bränsle i pumpen är ovanligt – men om det händer kan det leda till dyra motorskador. Så här ska du agera.

Under förra året inträffade flera incidenter på olika bensinstationer. Vid två tillfällen var det fel bränsle i pumpen – i båda fallen på Preem-mackar: en gång i Ystad och en gång i Hisings Backa.

Att bensin förväxlas med diesel eller tvärt om kan ske på alla stationer, men det är extremt ovanligt. Enligt Mattias Holmquist som är presschef på Preem inträffade det två gånger 2024 och en gång 2023, skriver Vi Bilägare.

Han säger också att kedjan har tydliga rutiner för hur man ska hantera en feltankning. Bilägaren lär märka nästan direkt om tanken fyllts med fel bränsle. Då ska man stänga av bilen och kontakta bensinstationen eller kedjans kundtjänst för en felanmälan.

Att det är fel bränsle i pumpen på macken är extremt ovanligt, enligt Erika Söderlund på Circle K.

Ingen annan av de bensinkedjor vi varit i kontakt med vill uppge hur ofta det hänt att tankarna fyllts på med fel bränsle från mackens sida, men samtliga uppger att det är ovanligt.

– Det du beskriver sker tack och lov väldigt sällan på våra anläggningar där orsaken oftast är den mänskliga faktorn vid själva leveranstillfället. Tacksamt nog upptäcks det därför oftast på plats varvid inga kunder drabbas, säger Faisal Ouahid, marknadschef på St1.

Om det är macken som fyllt på fel bränsle behöver inte bilägaren betala – även om ett motorhaveri förstås ändå kan orsaka mycket krångel med verkstadsbesök och lånebilar.

– Om felet beror på vårt drivmedel ersätts kunden för de kostnader som uppstått till följd av detta, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

Tankat fel? Tänk på det här!

Om det är bensinstationen som fyllt på med fel bränsle i pumpen är det svårt att veta för bilägaren som oftast startar bilen och kör iväg.

Om du märker att bilen går konstigt och att motorn låter underligt, stanna på en säker plats och felanmäl till bensinstationen eller kedjans kundtjänst.

Om det är du själv som tankat fel och du kommer på det innan du startat bilen – starta inte bilen utan forsla den till en verkstad för kontroll.

Har du råkat fylla bensin eller E85 i en dieselbil ska du inte göra någonting – inte ens slå på tändningen. Ring bärgare direkt om det inte finns en verkstad i anslutning till bensinstationen där du kan få hjälp. Bränsletanken måste tömmas innan bilen körs vidare.

Skulle du hinna starta bilen innan du kommer på ditt misstag, stäng av den så fort du märker att allt inte står rätt till. Det första tecknet, förutom lysande varningslampor, är att motorn går extremt illa och börja knacka våldsamt. Agerar du snabbt i det läget kan du rädda motorn.

Kör du, trots knackningarna, vidare så stannar bilen av sig själv inom någon kilometer eller två. Men då kan det vara för sent om du har otur. Risken finns att insprutningssystemets högtryckspump och spridare har tagit skada. Det innebär i så fall en mycket kostsam reparation, åtskilliga tusenlappar går upp i rök.

Värsta scenariot är om dieselbilen är halvfylld eller mer och du fyller den med 15–20 liter bensin. Då kommer du iväg som vanligt och hinner en bra bit innan motorn börjar småspika. Sedan blir knackningarna värre och värre och till slut blir du tvungen att stanna, om inte annat för att motorn havererar.

Men även om du får stopp på bilen innan motorn definitivt ger upp är den med all sannolikhet totalt förstörd. Högtryckspump, spridare, kolvar, cylinderlopp, lager, vevaxel, partikelfilter, katalysator: allt har fått mer stryk än det tål. Motorbyte är det enda som återstår och det är ingen billig affär.

Att göra tvärt om och tanka diesel i en bensin- eller E85-bil är omöjligt på en bensinmack, dieselmunstycket går inte ned i påfyllningsröret. Skulle du ändå på något sätt, till exempel via en bränsledunk, lyckas få i diesel i tanken är situationen inte alls lika allvarlig som det omvända.

Det som händer är att bilen går väldigt illa, blir orkeslös och ryker som en skorsten innan den efter en liten stund stannar helt. Men några allvarliga motorskador uppstår normalt inte. Även katalysator och lambdasond brukar klara sig utan bestående men och bränns rena igen när bilen tömts på diesel och tankas med rätt bränsle.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.