Nästa artikel
M reagerar mot ”Reservation för felskrivning”
NYHETER

M reagerar mot ”Reservation för felskrivning”

Publicerad 18 september 2020
M Sverige har undersökt hur vanligt det är att bilhandlare använder sig av begreppet ”Reservation för felskrivning”. I var tredje annons har de hittat brasklappen som dock inte håller juridiskt.

Kan en bilhandlare lova en funktion i en annons för en begagnad bil och gå fri om den saknas för att det även står ”Reservation för felskrivning”? Nej säger M Sverige (Motormännen) som har granskat internets största marknadsplatser där de hittat begreppet i mer än tre av tio annonser.

– Bilhandlare kan inte friskriva sig från ansvar för felskrivningar. Bilens annons blir alltid en del av avtalet och därför går det inte att reservera sig för felaktiga uppgifter, säger Malin Johansson, förbundsjurist på M.

När allt fler bilar får fler typer av förarstöd har det blivit ett växande problem med utlovade funktioner som inte finns i verkligheten. Rent juridiskt har ett fall prövats hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden, där annonsen utlovade adaptiv farthållare som inte fanns på den sålda bilen. Anmälaren lyckades få köpet hävt eftersom detta klassades som ett köprättsligt fel då bilannonsen är en del av avtalet vid en bilaffär och reservationen saknar därför helt betydelse, enligt M Sverige.

Om utrustningen inte överensstämmer med vad som anges i avtalet ska bilhandlaren i första hand erbjuda sig att rätta till felet eller erbjuda omleverans. M Sverige menar att om man i ett sådant fall inte kommer överens med bilhandlaren ska man anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.

– Dagens bilar är tekniskt avancerade. Visst kan det vara mycket att hålla ordning på men konsumenter ska kunna känna sig trygga i att företag inte kan friskriva sig från det som har utlovats i annonsen, säger Malin Johansson.

På Blocket och Bytbil innehåller mer än var tredje annons försök att friskriva sig från ansvar. Motorbranschens egen plattform Wayke är något bättre men i var femte annons menar handlaren att de inte kan stå för innehållet.

– Vi känner inte till någon annan bransch där företagen själva medger att innehållet i deras marknadsföring inte kan garanteras. Det borde rimligen strida mot marknadsföringslagen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.