Nästa artikel
Lofsdalen satsar stort på cykel och vandring
NYHETER

Lofsdalen satsar stort på cykel och vandring

Publicerad 7 januari 2020 (uppdaterad 7 januari 2020)
Aktiva semestrar med fritidsfordon blir allt mer populära och efter det stora intresset för Lofsdalen Bike Park är det nu dags för en ny miljonsatsning där cykling och vandring står i centrum.

Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening har beviljats stöd till det treåriga projektet “Vision Lofsdalen” med en budget på 10,7 miljoner. Projektet finansieras genom medel från Tillväxtverket (Europeiska Regionala Utvecklingsfonden), Region Jämtland Härjedalen och Härjedalens kommun. Det lokala näringslivet finansierar även projektet genom Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening.

– Projektet skapar ett nytt område för stigcykling i fjällterräng där målet är att de första lederna ska vara klara redan sommaren 2020. Nu får Lofsdalen en komplett cykelprodukt med downhill i Lofsdalen Bike Park, mil av familjevänlig stigcykling och mer krävande cykling på södra sidan Lofssjön, säger Helena Fjellgren, projektledare Vision Lofsdalen.

I projektet kommer ett nytt område skapas med leder för cykling, vandring och skidåkning. Det nya området har ett högt läge bland fjällbjörkar med vid utsikt över fjällvärlden och ligger i nära anslutning till både väg och liftar. Här skapas en ny knutpunkt för besökare där hela familjen, oavsett funktionsförmåga, kan njuta av en heldag på fjället med ett flertal cykelleder och vandring för alla. Projektet syftar till att öka antalet besökare sommartid där investeringarna även kommer kunna användas vintertid.

Det nya området kommer även bli ett bra komplement till de mer kuperade lederna på södra sidan av Lofssjön för både nybörjare och proffs, nu kommer besökare kunna njuta av härliga “flowleder” i cykelparken och kunna ta liften upp till det nya cykelområdet. Det nya området kommer även bli ett väldigt bra komplement till de mer kuperade lederna på södra sidan av Lofssjön.

– De här investeringarna ger Lofsdalen bättre förutsättning att bli en året-om-destination. Vi ser högre efterfrågan på aktiva semestrar i Sverige och det här projektet hjälper oss att kunna erbjuda en helhetsprodukt även på sommaren. Vi ser det här som en ny reseanledning att besöka Lofsdalen, säger Lotta Anestedt, VD Destination Lofsdalen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.