Genomslaget firades med en ceremoni inne i berget där såväl Veidekke Anläggnings sverigechef, Per Brinck, Trafikverkets chef för investering i Väst, Erik Hallgren, som kommunalrådet i Ulricehamn, Lars Holmin, deltog. Trafikverkets Erik Hallberg framhöll det goda samarbetet med Veidekke och konstaterade att såväl tidsplan som budget innehålls.
-Både jag och mina medarbetare är otroligt stolta över att få vara med att bidra till ett stycke historia i svensk infrastruktur. Vi har under resans gång tillsammans med Trafikverket stött på flera utmaningar på många sätt, tekniskt, kompetensmässigt och på ett samarbetsmässigt sätt löst det mycket bra, säger Per Brinck, sverigechef Veidekke Anläggning, som ser fram emot en ny och säkrare vägsträcka mellan Göteborg och Stockholm.
En hel del återstår att göra - även om tunneln är färdigsprängd är tunnelprojektet bara ungefär halvvägs. Nu ska tunneln kläs och säkras, men projektet ligger bra i tid. Som det ser ut nu kommer vägen vara klar tills invigningen i oktober 2015 med god marginal.
Veidekke Entreprenad fick i oktober 2012 uppdraget av Trafikverket att uppföra etapp 2 (av tre) för en fyrfältsväg på sammanlagt 540 miljoner längs väg 40 mellan Borås och Ulricehamn. Vägsträckan är 7,2 kilometer med sju broar och en bergtunnel som består av två tunnelrör. Broarna består av fem mindre broar och två stycken samverkansbroar.
Byggnation pågår på samtliga tre etapper av Väg 40 Ulricehamn. När projektet är klart och öppnas för trafik, vilket beräknas ske hösten 2015, är det för första gången mötesseparerad väg hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm, via Jönköping (väg 40 och E4).
Man kan redan nu se att vägsträckan kommer att bli mycket vacker. Är man lite romantiskt lagd kan man, när man far igenom Ulricehamnstunneln, tänka på att uppe på berget bor ett bergsuvspar vars häckningsperiod våren 2014 fick hela bygget att vänta med sprängningar för den östra delen av tunneln.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.