I en blogg beskriver vår systertidning Vi Bilägare vådan av att lita blint på bilens navigationssystem. Med de nyligen sänkta hastighetsgränserna visade deras GPS för hög hastighetsgräns.
Vår kollega Mikael Schultz på Vi Bilägare var ute och körde en långtestbil, en Kia Niro, när han blev lurad av den hastighet som navigationssystemet talade om för honom. För tyvärr är det är inte alltid som hastighetsinformationen fungerar som det är tänkt.
Längs landsvägen mellan Karlskoga och Degerfors i Värmlands sydostligaste delar visade navigationssystemet att den gällande fartgränsen var 90 km/tim. Men det var inte sant! Hastighetsgränsen på sträckan är 80 km/tim, alltså 10 km/tim lägre än vad bilens system visade. Samma sak hände när han närmade sig Degerfors och fartgränsen (den verkliga alltså) sänktes till 60 km/tim. Då tyckte bilen att det var 70 km/tim som gällde.
Det går alltså inte att fullt ut lita på den hastighetsgräns som olika GPS-system visar föraren och det lär nog inte hjälpa att skylla på GPS:en om du blir stoppad av polisen. Vid en kontroll hade det kunnat kosta 1 500 kronor, det är vad det kostar att köra 1-10 km/tim för fort på vägar med hastighetsgränser över 50 km/tim.
Vill du klara dig helskinnad i fartgränsdjungeln gäller två saker; kolla hastighetsskyltarna med egna ögon och/eller se till att GPS-kartan alltid är uppdaterad!
Det kan spara dyra bötespengar…, avslutar Mkael Schultz
Längs landsvägen mellan Karlskoga och Degerfors i Värmlands sydostligaste delar visade navigationssystemet att den gällande fartgränsen var 90 km/tim. Men det var inte sant! Hastighetsgränsen på sträckan är 80 km/tim, alltså 10 km/tim lägre än vad bilens system visade. Samma sak hände när han närmade sig Degerfors och fartgränsen (den verkliga alltså) sänktes till 60 km/tim. Då tyckte bilen att det var 70 km/tim som gällde.
Det går alltså inte att fullt ut lita på den hastighetsgräns som olika GPS-system visar föraren och det lär nog inte hjälpa att skylla på GPS:en om du blir stoppad av polisen. Vid en kontroll hade det kunnat kosta 1 500 kronor, det är vad det kostar att köra 1-10 km/tim för fort på vägar med hastighetsgränser över 50 km/tim.
Vill du klara dig helskinnad i fartgränsdjungeln gäller två saker; kolla hastighetsskyltarna med egna ögon och/eller se till att GPS-kartan alltid är uppdaterad!
Det kan spara dyra bötespengar…, avslutar Mkael Schultz
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.