– Det är motorstyrkan som avgör skillnaden mellan elcykel och moped. Ju högre motoreffekt desto snabbare går cykeln. Det kan verka lockande, men en elcykel får inte vara hur snabb som helst, säger Hans Norén som är utredare på Transportstyrelsen.
För att klassas som elcykel får motorstyrkan vara maximalt 250 W och motorn får bara förstärka trampningen. Motorn får dessutom endast ge kraft vid trampning upp till 25 kilometer i timmen.
Det finns modeller med starkare motorer på marknaden men då är dessa inte en cykel i lagens mening. Den som vill ha starkare motorer får söka inom kategorin mopeder, klass I eller klass II.
En moped klass II kan likna en vanlig elcykel. Skillnaden är att den kan ha en starkare motor och att det inte finns krav på att trampa för att motorn ska ge kraft.
Klassas den inte som elcykel enligt ovan krävs registrering, något som kan visa sig omöjligt att ordna för en köpare, sådant måste vara ordnat av tillverkaren.Moped klass I har den starkaste motorn och kan gå upp till 45 km/timmen. En moped klass I måste dessutom vara typbesiktigad och registreras. Till skillnad från cykel måste alla mopeder ha försäkring.
En annan skillnad är hjälmkravet. För att köra moped krävs hjälm. Det finns inget krav för den som trampar elcykel, men rekommenderas för den som vill hålla huvudet klart i fartvinden.
Subventionen söks via Naturvårdsverkets webbplats och den står för en fjärdedel av inköpspriset eller max 10 000 kronor per cykel.
Nyligen stoppades en elcykel som gick i över 100 km/tim, ett brott som enligt uppgifter i media varit svårklassificerat. Framförande av trimmad cykel sägs ännu inte finnas som begrepp.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.