Bild
Nästa artikel
NYHETER

Lågt lufttryck ger vattenplaning

Publicerad 13 juli 2016 (uppdaterad 13 juli 2016)
Som många vet om men inte alla kollar upp regelbundet ger lågt lufttryck i däcken problem med köregenskaper och säkerhet. Är dessutom fordonet semesterlastat ska trycket vara något högre för att du ska undvika vattenplaning. Ändå bedöms tre av fyra ha för lågt lufttryck.

Bra däck och rätt lufttryck i däcken minskar risken för vattenplaning, även om det viktigaste är lägre hastighet. Om bilen börjar vattenplana ska du behålla lugnet, lyfta foten från gaspedalen, trycka ner kopplingen och håll hjulen i körriktningen tills greppet återkommer.

Dåligt underhållna vägar där vägspåren fylls med vatten vid regn är en säkerhetsrisk och för att minska risken för vattenplaning ska du undvika att köra i spåren. Nya däck av hög kvalitet samt rätt lufttryck minskar vattenplaningsrisken men regnar det häftigt kan inte ens det hindra vattenplaning om hastigheten är för hög

− Det enda rätta är att minska hastigheten rejält för att däcksmönstret ska hinna leda bort vatten mellan däcken och vägen. Bra däck minskar vattenplaningsrisken, men även de har sin gräns om det regnar mycket och hastigheten är för hög, varnar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Huvuduppgiften för däcksmönstret är att leda bort vatten mellan däcket och vägen. Enligt lagen ska sommardäck ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup, men är däcken så slitna är risken för vattenplaning mycket stor. Nokian Tyres rekommenderar att mönsterdjupet ska vara minst fyra millimeter.

Även däckkvaliteten spelar en viktig roll för skyddet mot vattenplaning. I Aftonbladets (2016-03-23) sommardäcktest började testets bästa däck, Nokian Hakka Green 2, vattenplana vid 85,8 km/h, medan testets sämsta däck började vattenplana redan vid 77,7 km/h.

Allra sämsta däck på sommaren är dubbfria vinterdäck som i sommarvärmen ger uruselt skydd mot vattenplaning. Alla tester visar att de börjar vattenplana mycket tidigare än de sämsta sommardäcken.

Många kör med för lågt lufttryck i däcken vilket ökar risken för vattenplaning och försämrar även övriga köregenskaper. Som ytterligare problem följer att både däckslitaget och bränsleförbrukningen ökar. Många tänker inte på att en tungt lastad bil kräver 10-15 procent mer luft i däcken.

Om bilen börjar vattenplana märks det genom att bilen flyter på en vattenfilm som bildas mellan däcken och vägen. Bilen reagerar inte på styrningen och på framhjulsdrivna bilar brukar även motorns varvtal öka. 

− Är vattenplaning ett faktum så ska du inte bromsa utan hastigheten ska minskas genom att lyfta foten från gaspedalen och genom att trycka ner kopplingen. Styrningen ska hållas mot färdriktningen, om hjulen är riktade antingen till höger eller vänster så kan bilen börja sladda när greppet återkommer, säger Ostrovskis.

Så här minskar du risken för vattenplaning

  • Minska hastigheten när det regnar kraftigt. Inte ens nya däck kan förhindra vattenplaning om hastigheten är för hög.
  • Kolla mönsterdjupet på däcken. Redan vid fyra millimeter ökar risken för vattenplaning.
  • Kolla lufttrycket. För lågt lufttryck ökar risken för vattenplaning.
  • Kör inte i de vattenfyllda spåren.

Hur gör jag om bilen börjar vattenplana?

  • Ta det lugnt! 
  • Lyft foten från gasen och tryck ner kopplingen för att minska hastigheten. Bromsa inte!
  • Vrid inte ratten utan håll hjulen i körriktningen tills greppet återkommer.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.