Aftonbladet skriver att den nye infrastrukturministern Tomas Eneroth vill skärpa lagen om vinterdäck. Förslaget går ut på att de nya kraven, tänkt att gälla i god tid inför nästa vinter, blir lik den som nu gäller för personbilar, det vill säga att samtliga hjul på både bilen och i förekommande fall släpet ska ha godkända vinterdäck. Idag gäller, förenklat sagt, att enbart drivhjulen måste ha vinterdäck även om kravet på mönsterdjup är större, fem millimeter, om husbilen väger mer än 3,5 ton och är bakhjulsdriven.
Dagens vinterdäckslag för tunga fordon har inte alls samma krav som för fordon under 3,5 ton, något vi tidigare skrivit om här. Lagen riktar sig i och för sig främst mot bakhjulsdrivna lastbilar och bussar där framhjulen, som sällan som på husbilar är drivhjulen, får ha sommardäck eftersom de inte är drivhjul. I och för sig är dagens vinterdäckskrav minst 5 millimeters mönsterdjup men det gäller bara de däck som omfattas av dagens lag, på övriga däck räcker det med 1,6 millimeter.
Aftonbladet skriver vidare att den nuvarande lagen stiftades i samband med ett snökaos i Stockholmstrakten och att den bara tar hänsyn till framkomligheten. Ett krav på vinterdäck på fler hjul än drivhjulen ansågs för dyrt för åkeribranschen.
– Men jag vill markera att en vinterdäckslag också måste vara viktig för trafiksäkerheten, säger Tomas Eneroth till Aftonbladet. Därför föreslår jag att lastbilens samtliga hjul ska ha vinterdäck.
I Norge gäller andra regler för vinterdäck för tunga husbilar och den gäller hela vintern oavsett väglag. Där gäller minst 5 millimeters mönsterdjup.
– Men jag vill inte trassla till det. Det får bli samma regler som den svenska vinterdäckslagen för personbilar, Alltså "vid vinterväglag" under perioden från den 1 december till den 31 mars, fortsätter Tomas Eneroth till Aftonbladet.
Lagförslaget har skickas ut på remiss i dag, skriver Aftonbladet, och Tomas Eneroth vill att lagen träder i kraft i redan våren 2018.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.