Trots att däcken på undersökta bilar blivit bättre sedan däckrazziorna startade rullar det fortfarande många bilar på Sveriges vägar med slitna däck och däck med dåligt lufttryck.
– Med slitna däck ökar risken för vattenplaning och med dåligt lufttryck i däcken kan bilen bli svår att hantera i en kritisk situation. Dåligt lufttryck innebär också att däcken slits ut i förtid och att bränsleförbrukningen ökar, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.
Vid förra årets däckrazzior hade var fjärde bil minst ett slitet däck med tre millimeter eller mindre mönsterdjup. Sex procent hade minst ett däck med ett lufttryck på 1,6 bar eller mindre, vilket är att jämföra med punktering eller gränsen till punktering. Var sjunde bil hade 0,5 bar eller mer skillnad i däcktryck på samma axel.
Andelen som körde på minst ett däck med olagligt mönsterdjup (mindre än 1,6 mm mönsterdjup) var 2,4 procent. När däckrazziorna började genomföras över hela Sverige 2005 var andelen bilar med olagligt mönsterdjup 6,5 procent.
När det gäller andelen vinterdäck på sommaren går trenden åt fel håll. Runt fem procent av bilarna i däckrazziorna har vinterdäck och trenden de senaste åren är ökande. Vinterdäck har betydligt sämre grepp på sommaren jämfört med sommardäck.
Vid däckrazziorna gör Polisen en ordinarie trafikkontroll, där föraren även får visa körkort och genomgå nykterhetsprov. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig. Vid däckrazziorna ges även information om energimärkning av däck.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.