Det finns en rad missförstånd om hur dyrt det är att äga en ny husbil, något som Kurts Husvagnar tagit fasta på när de säljer nya husbilar. De introducerar nu ett trygghetspaket som inkluderar skatt, försäkring och service.
Försäljningen av de nyaste husbilarna har fallit kraftigt de senaste två åren och under den perioden har frågan om husbilsskatten varit en het potatis. Även om man kan diskutera detaljer i statistiken kan man enkelt uttrycka det som att antalet nyregistrerade husbilar idag ligger på ungefär hälften av nivån innan bonus-malus infördes. Detta är ett svenskt fenomen, i EU som helhet har det under samma period slagits rekord på rekord för försäljning av både husbilar och husvagnar.
Minskningen beror dock inte på ett minskat intresse för husbilslivet i Sverige, begagnade husbilar säljer bättre än tidigare och husvagnar har fått ett uppsving. Trenden syns även i Norge där den senast redovisade statistiken visar på rekordförsäljning tack vare försäljningen av begagnade husbilar och en stabil marknad för husbilar upp till 3,5 ton.
Införandet av bonus-malus var tänkt att ge en skjuts åt försäljningen av miljöbilar för att få lägre utsläpp, men då förutsatte lagstiftarna att det fanns sådana alternativ eller åtminstone att de skulle tvingas fram. De finns inte när vi talar om husbilar, räckvidden är alltför kort för att batteridrift ska vara ett realistiskt alternativ och körsträckorna är längre än vad som passar för eldrift med hybridalternativen. Det miljömässigt bästa alternativet är en husbil med så modern avgasreningsteknik som möjligt och den hittar vi förstås på de senaste årsmodellerna. När försäljningen av nya husbilar sjunker för att en mätmetod ändrats blir därför miljönyttan med skattesystemet begränsad, för att inte säga kontraproduktiv. Ju äldre husbilen är desto enklare är avgasreningstekniken men ju billigare är det att äga den sett ur driftskostnadsperspektiv. Nu är inte skillnaden så stor som debatten gör gällande men psykologiska effekter kan ha nog så stor påverkan på beteenden och då gäller det att vara inovativ för att nå fram till kunderna.
Att hemester blivit ett begrepp och flera undersökningar pekar på att en campingsemester är ett miljösmart semesteralternativ understryker trenden mot att uppleva Sverige oavsett om vi talar om campingplatser eller fricamping. En ny husbil ger helt enkelt lägsta realistiska miljöavtryck.
Med det här resonemanget som grund har Kurts Husvagnar lanserat ett trygghetspaket där de inkluderar fordonsskatt, försäkring och service i husbilens pris för fabriksnya husbilar av årsmodell 2019 och 2020. Det blir då enklare att göra en kalkyl för kostnaden att äga en ny husbil med den senaste reningstekniken.
Vi ringde upp till Per Lodén som sedan 2013 tillsammans med Ove Ek och Veronika Larsson är delägare i Kurts Husvagnar för att höra vilken respons deras kampanj fått, är det så att många skräms bort från husbilslivet för att resonemanget runt skatten fått fel fokus?
– Vi märker att det är många som missuppfattat hela skattefrågan för husbilar så visst kan man säga att fokus har hamnnat fel. Några tror att den högre skatten även gäller äldre husbilar men dessa har ju ingen förändring alls. Det är enbart bilar som är inregistrerade för första gången efter juni 2018 som fått någon förändring men ingen har nått ut med en bra och tydlig information om skattenivån.
Är det någon kategori kunder som verkar ha missat den information som finns?
– Nej, det kan man inte säga men de som besöker oss verkar mer informerade än de som hör av sig på telefon. Utöver att de är mer pålästa är de mindre oroliga eftersom skattenivån i det stora hela inte är så dramatisk som diskussionen ibland gör gällande.
Är det en generellt tapp i intresset för fritidsfordon?
– Nej, absolut inte. Intresset är stort vilket syns på intresset för begagnade husbilar men även husvagnar. Nu när vi är mitt i corona-situationen är dessutom intresset för en semester på hemmaplan ökande och många har uppmärksammat att camping är ett av de säkraste sätten att campa. Att intresset är högt i hela Europa med rekordförsäljning 2019 och publikrekord på den viktiga mässan i Düsseldorf understryket det.
Var det de svenska köparnas osäkerhet som fick er att lansera trygghetspaketet?
– Precis. Vi ville ta bort kundens osäkerhet och det gör vårat Trygghetspaket. Kunden får sin nya husbil där allt är inkluderat, fordonet, skatten, försäkringen och servicen. Det gör ägandet ännu enklare, allt är inkluderat i priset vi ger kunden.
Om en kund inte vill ha ert Trygghetspaket, går det att hantera?
– Det går förstås att välja bort om man önskar så. Men vi ser erbjudandet som förmånligt, att betala de tre delarna själv blir dyrare än vår paketlösning.
Vad kostar ert Trygghetspaket?
– Det finns inget enhetligt pris utan beror på den unika husbilens motoralternativ, försäkrings- och skattekostnad. En generell nivå ligger runt 50 000 och är inkluderat i priset, om man avstår det räknar vi ned priset.
Betyder det att man kan inkludera Trygghetspaketet i en eventuell månadsuppdelad finansiering?
– Det stämmer också. Då har kunden ett fast pris per månad för hela paketet, det är bara drivmedel som tillkommer.
Hur ser du på situationen för husbilar framåt i tiden?
– Vi tycker att situationen har både positiva och negativa sidor. Det negativa, att alltför många tror att alla husbilar har fått höjd skatt, ser ut att ha fått genomslag bland många som ännu inte hunnit bli husbilister. De som kommer till oss är mer benägna att fullfölja sitt köp. Vi tror också på att många som annars skulle åkt till den nu inställda Elmia-mässan i Jönköping i stället besöker oss i butiken. När osäkerheten om skatten och coronan lagt sig tror vi på ett fortsatt högt intresse, precis som i övriga Europa. Det är bara att titta på inregistreringarna i maj, personbilar sålda till privatpersoner tappade mer än husbilar.
Har situationen med corona påverkat er?
– Det är nog ingen sektor som är opåverkad och det gäller självklart även oss. Men vi tror att många kommer att ändra sitt beteende när situationen återgår till det normala. Fler kommer nog att semestra i Sverige de kommande åren och det är positivt för både oss och övriga som jobbar med fritidsfordon.
Minskningen beror dock inte på ett minskat intresse för husbilslivet i Sverige, begagnade husbilar säljer bättre än tidigare och husvagnar har fått ett uppsving. Trenden syns även i Norge där den senast redovisade statistiken visar på rekordförsäljning tack vare försäljningen av begagnade husbilar och en stabil marknad för husbilar upp till 3,5 ton.
Införandet av bonus-malus var tänkt att ge en skjuts åt försäljningen av miljöbilar för att få lägre utsläpp, men då förutsatte lagstiftarna att det fanns sådana alternativ eller åtminstone att de skulle tvingas fram. De finns inte när vi talar om husbilar, räckvidden är alltför kort för att batteridrift ska vara ett realistiskt alternativ och körsträckorna är längre än vad som passar för eldrift med hybridalternativen. Det miljömässigt bästa alternativet är en husbil med så modern avgasreningsteknik som möjligt och den hittar vi förstås på de senaste årsmodellerna. När försäljningen av nya husbilar sjunker för att en mätmetod ändrats blir därför miljönyttan med skattesystemet begränsad, för att inte säga kontraproduktiv. Ju äldre husbilen är desto enklare är avgasreningstekniken men ju billigare är det att äga den sett ur driftskostnadsperspektiv. Nu är inte skillnaden så stor som debatten gör gällande men psykologiska effekter kan ha nog så stor påverkan på beteenden och då gäller det att vara inovativ för att nå fram till kunderna.
Att hemester blivit ett begrepp och flera undersökningar pekar på att en campingsemester är ett miljösmart semesteralternativ understryker trenden mot att uppleva Sverige oavsett om vi talar om campingplatser eller fricamping. En ny husbil ger helt enkelt lägsta realistiska miljöavtryck.
Med det här resonemanget som grund har Kurts Husvagnar lanserat ett trygghetspaket där de inkluderar fordonsskatt, försäkring och service i husbilens pris för fabriksnya husbilar av årsmodell 2019 och 2020. Det blir då enklare att göra en kalkyl för kostnaden att äga en ny husbil med den senaste reningstekniken.
Vi ringde upp till Per Lodén som sedan 2013 tillsammans med Ove Ek och Veronika Larsson är delägare i Kurts Husvagnar för att höra vilken respons deras kampanj fått, är det så att många skräms bort från husbilslivet för att resonemanget runt skatten fått fel fokus?
– Vi märker att det är många som missuppfattat hela skattefrågan för husbilar så visst kan man säga att fokus har hamnnat fel. Några tror att den högre skatten även gäller äldre husbilar men dessa har ju ingen förändring alls. Det är enbart bilar som är inregistrerade för första gången efter juni 2018 som fått någon förändring men ingen har nått ut med en bra och tydlig information om skattenivån.
Är det någon kategori kunder som verkar ha missat den information som finns?
– Nej, det kan man inte säga men de som besöker oss verkar mer informerade än de som hör av sig på telefon. Utöver att de är mer pålästa är de mindre oroliga eftersom skattenivån i det stora hela inte är så dramatisk som diskussionen ibland gör gällande.
Är det en generellt tapp i intresset för fritidsfordon?
– Nej, absolut inte. Intresset är stort vilket syns på intresset för begagnade husbilar men även husvagnar. Nu när vi är mitt i corona-situationen är dessutom intresset för en semester på hemmaplan ökande och många har uppmärksammat att camping är ett av de säkraste sätten att campa. Att intresset är högt i hela Europa med rekordförsäljning 2019 och publikrekord på den viktiga mässan i Düsseldorf understryket det.
Var det de svenska köparnas osäkerhet som fick er att lansera trygghetspaketet?
– Precis. Vi ville ta bort kundens osäkerhet och det gör vårat Trygghetspaket. Kunden får sin nya husbil där allt är inkluderat, fordonet, skatten, försäkringen och servicen. Det gör ägandet ännu enklare, allt är inkluderat i priset vi ger kunden.
Om en kund inte vill ha ert Trygghetspaket, går det att hantera?
– Det går förstås att välja bort om man önskar så. Men vi ser erbjudandet som förmånligt, att betala de tre delarna själv blir dyrare än vår paketlösning.
Vad kostar ert Trygghetspaket?
– Det finns inget enhetligt pris utan beror på den unika husbilens motoralternativ, försäkrings- och skattekostnad. En generell nivå ligger runt 50 000 och är inkluderat i priset, om man avstår det räknar vi ned priset.
Betyder det att man kan inkludera Trygghetspaketet i en eventuell månadsuppdelad finansiering?
– Det stämmer också. Då har kunden ett fast pris per månad för hela paketet, det är bara drivmedel som tillkommer.
Hur ser du på situationen för husbilar framåt i tiden?
– Vi tycker att situationen har både positiva och negativa sidor. Det negativa, att alltför många tror att alla husbilar har fått höjd skatt, ser ut att ha fått genomslag bland många som ännu inte hunnit bli husbilister. De som kommer till oss är mer benägna att fullfölja sitt köp. Vi tror också på att många som annars skulle åkt till den nu inställda Elmia-mässan i Jönköping i stället besöker oss i butiken. När osäkerheten om skatten och coronan lagt sig tror vi på ett fortsatt högt intresse, precis som i övriga Europa. Det är bara att titta på inregistreringarna i maj, personbilar sålda till privatpersoner tappade mer än husbilar.
Har situationen med corona påverkat er?
– Det är nog ingen sektor som är opåverkad och det gäller självklart även oss. Men vi tror att många kommer att ändra sitt beteende när situationen återgår till det normala. Fler kommer nog att semestra i Sverige de kommande åren och det är positivt för både oss och övriga som jobbar med fritidsfordon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.