Nästa artikel
Krocktest med plåtis
NYHETER

Krocktest med plåtis

Publicerad 27 augusti 2020 (uppdaterad 27 augusti 2020)
Förra året krocktestade Trafikverket en del- samt en helintegrerad husbil och nu har ADAC testat en plåtis. Inget av resultaten är lysande, tvärtom poängteras den usla säkerheten. Trots det leder olyckor med husbilar sällan till att någon omkommer.

I den test som den tyska organisationen ADAC utfört låter man en personbil krocka med en så kallad plåtis, en mindre husbil som byggs i en skåpbil med intakt orginalkaross. Testet utfördes så att fordonen körde in i varandra framifrån med hastigheten 56 km/tim vilket förstörde deformationszonerna helt i båda fordonen. Den dubbelt så tunga husbilen ger ett högt krockvåld. Krockenergin tränger in i kupén där passagerarna får ta smällen. Dessutom trycks pedalerna in vilket ökar risken för allvarliga skador.

Testet visar att det inte bara är föraren och den främre passageraren som riskerar att råka illa ut vid en husbilskrock. Det gör även passagerarna som sitter längre bak i husbilen eftersom den bakre soffan kollapsar och passagerarna slår huvudet i de främre stolarna som även de inte verkar fungera som de ska. I vissa fall kan även bältet glida av och då blir risken för allvarliga skador betydligt högre.

Prylar och väskor som inte säkrats kan även flyga omkring i kupén. Stora delar av inredningen kollapsar även den och i videon poängteras det att det därför är viktigt att minimera saker som är gjorda av riktigt glas i köket som dricksglas och karaffer. Gassystemet inaktiverades som det skulle i testet vilket minskar risken för brand.

– Sammanfattningsvis måste tillverkarna, oavsett om husbilen baseras på en personbil eller en transportbil, designa den så att energin vid kollisionen fördelas över deformationszonen. Passagerarutrymmet måste hållas intakt, skriver ADAC.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.