Nästa artikel
Krav på övervakning av däcktryck
NYHETER

Krav på övervakning av däcktryck

Publicerad 24 mars 2014 (uppdaterad 30 september 2019)
Från och med 1 november 2014 blir det krav på att alla nya bilar ska utrustas med ett speciellt övervakningssystem för däcktryck.
Systemet kommer att göra körningen säkrare och ge lägre bränsleförbrukning. För bilägaren kan däckskiftet hemma upplevas som mer komplicerat.
 

- TPMS har många fördelar framförallt för att förbättra säkerheten för föraren och minska miljöpåverkan. Idag kör cirka 10 procent av bilarna med för lite luft i däcken. Lågt lufttryck påverkar förarens kontroll över bilen med ökad risk för avkörning, förlängd bromssträcka och däckhaveri, säger Peter Einarsson, Logistik/inköpschef på Vianor.

Två typer av TPMS-system

Från och med 1 november 2014 ska alla nya bilar vara utrustade med antingen direkt eller indirekt system. Det direkta systemet innebär att batteridrivna sensorer installeras i varje däck som sedan kommunicerar med bilens övriga system. Systemet mäter exakt lufttryck och temperatur som, beroende på bilmodell, kan läsas av på instrumentbrädan. Det direkta systemet varnar föraren omedelbart om ett däck har lågt lufttryck och visar även vilket däck det handlar om.

Det indirekta systemet är inte lika exakt som det direkta och kan endast läsas av när bilen rullar. Varningen till föraren sker först när däcken tappat 20 procent av luften och visar inte vilket däck det handlar om. Bilägaren väljer inte system själv, det avgörs av tillverkaren.

Svårare att byta däck

Det direkta systemet kommer vara överlägset vanligast. För bilägare innebär det att däckbyte blir tekniskt svårare eftersom däcken och sensorerna måste hamna på exakt samma position på bilen som tidigare. Exempelvis måste vänster framhjul alltid sitta på bilens vänstra framsida, annars måste systemet programmeras om.

- Vianor utrustar alla sina verkstäder med rätt tillbehör och specialutbildar personal. TPMS är ett värdefullt, nytt och nödvändigt system, det är därför viktigt att sprida kunskapen vidare till så många som möjligt, säger Peter Einarsson.

Bakgrund

Enligt ett EU-direktiv från 2012 har Tire pressure monitoring system (TPMS) eller däcktrycksövervakning endast varit ett krav på speciellt utvalda bilplattformar. Men från och med hösten 2014 blir det krav på att alla nyproducerade bilar ska utrustas med tekniken.

Enligt BIL Sweden, branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, väntas 290 000 personer köpa ny bil under 2014.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.