Än så länge förknippar vi inte Kina med fritidsfordon men All In Caravaning (AIC) håller mässan med namnet Explore a Better Life of Travel vilken huserar på 39 000 kvadratmeter där 200 fabrikanter kommer att presentera ett brett spektrum av husvagnar och husbilar samt tillbehör till dessa. Därutöver visas annan campingutrustning upp som tält, lämpliga kläder och campingplatser.
Temat är "upplev en bättre form av resande" och mässan kallas en satellitmässa till den hos oss betydligt mer kända Caravan Salon som årligen hållls i Düsseldorf. Caravan Salon drar i storleksordningen 300 000 besökare om man undantar den senaste som blev mindre besöäkt på grund av corona-restriktionerna. Platsen för den kinesiska är Beijing Etrong International Exhibition Convention Center dit besökarna antas strömma mellan den 18 till 20 juni.
AIC är den största och mest påkostade mässan i Kina, en marknad som förvisso inte är så stor än men som procentuellt växer snabbare än den europeiska. Sett till antal så kom förra året 107 000 besökare mot cirka 17 000 under 2016 vilket talar sitt tydliga språk om hur snabb utvecklingen är i Kina, coronapandemin till trots. Kina med sina cirka en och en halv miljard invånare är en stor turistmarknad både in- och utrikes. Även dessa ressugna personer vill kunna följa med i de senaste trenderna där egna fritidsfordon får sägas locka nya grupper på global nivå.
Coronasituationen bedöms sedan en tid vara under kontroll i Kina och de har kunnat hålla välbesökta mässor av olika slag.
– AIC har utvecklats som en trendbarometer för den asiatiska husvagnssektorn och vi är mycket optimistiska inför årets mässa. Vi vill ge besökarna en husvagnsupplevelse och betonar den emotionella karaktären hos denna semesterform. Denna livsstil slår precis på rätt strängar hos kinesiska familjer och låter oss bjuda på en spännande blandning av traditionell mässa och underhållning för hela familjen, säger Stefan Koschke, projektledare för Caravaning & Outdoor.
Men AIC är inte bara av intresse för de vanliga konsumenterna, mässan har utvecklats till en mötesplats för hela industrin. Här finns en rad underleverantörer och en växande fordonsindustri vilket även inkluderar fritidsfordon som det dock sällan talas om i Europa. Som ledande land inom fritidsfordon i Europa står Tyskland även i år som värd genom the German Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure. Även CIVD (ungefär HRF i Tyskland) är engagerade och åtta tyska företag från tillbehörssektorn visar upp sina senaste tillbehör och innovationer.
En annan spännande utveckling är att mässan numer erbjuder olika evenemang med olika konvent, föreläsningar och officiella möten. Bland dessa märks särskilt att kinesiska experter inom turism ska se vilka möjligheter som finns framöver att understödja denna semesterform och hur man kan öka exporten av kinesiska tillbehör.
Eftersom resandet till Kina ändå får anses begränsa fysiskt deltagande av europeer sätts det även upp digitala möten för att underlätta kontakterna mellan kunder och tillverkare. Möjligen kan det leda till att kinresiska tillbehör blir ett vanligare inslag på den europeiska marknaden i framtiden. Ett särskilt möte kommer att hållas mellan företrädare för den kinesiska och tyska industrin.
Men den kinesiska marknaden är procentuellt liten och därför satsas mycket på att ge spekulanterna råd som är svårare där än här att hitta i bekantskapskretsen. Där ges tips om vad som är viktigt för en trevlig upplevelse på campingplatsen, utflyktsmål, praktiska tips och annat som nybörjare inom fritidsfordon gärna vill informera sig om.
Här hittar du mässans hemsida (engelska)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.