Systemet ska råda bot på glesbygds- och storstadsproblem – men också användas för att beskatta elbilar.
IVL Svenska Miljöinstitutet har tillsammans med Chalmers tekniska högskola fått forskningsstöd av Energimyndigheten för att under två års tid ta reda på om det går att ersätta dagens bränsleskatt med kilometerskatt istället. Tanken är att det ska bli dyrare att köra en smutsig bil under trängseltid i storstäder, medan det är mer gynnsamt att köra en ren bil i glesbygd. På så sätt ska man kunna bota det så kallade Pajala/Stockholmssyndromet.
Men det finns en baktanke med idén om kilometerskatt. Det är att kompensera för det skattebortfall som skulle uppstå om majoriteten av befolkningen gav upp fossildrivna bilar.
– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert hållbar mobilitet vid IVL.
Kilometerskatten ska alltså både minska utsläpp och trängsel samtidigt som den kompenserar för uteblivna skatter. Utredarna ska därför ta fram olika alternativ för hur ett kilometerbaserat avgiftssystem kan se ut och utarbeta en metod för hur man kan räkna på ett avståndsbaserat skattesystem på både för Sverige som helhet och för städer.
Men det finns en baktanke med idén om kilometerskatt. Det är att kompensera för det skattebortfall som skulle uppstå om majoriteten av befolkningen gav upp fossildrivna bilar.
– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert hållbar mobilitet vid IVL.
Kilometerskatten ska alltså både minska utsläpp och trängsel samtidigt som den kompenserar för uteblivna skatter. Utredarna ska därför ta fram olika alternativ för hur ett kilometerbaserat avgiftssystem kan se ut och utarbeta en metod för hur man kan räkna på ett avståndsbaserat skattesystem på både för Sverige som helhet och för städer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.