Vår förlagskollega Vi Bilägare fick frågan om alla kan köra på HVO-dieseln. Eftersom ägare av Fiat Ducato inte ska köra på det som ofta kallas miljö-diesel återpublicerar vi deras svar här nu när i övrigt i stort sett alla nya basfordon är godkända för HVO liksom allt fler dragbilar.
Fråga:
HVO100 är ett intressant alternativ för oss som vill minimera vårt bidrag till växthuseffekten. Att ägare till bilar med gällande nybilsgaranti drar sig för att använda HVO100 är förståeligt, men om man bortser från det argumentet, vilka rent tekniska risker löper man om man skulle gå över till HVO100? När E85 introducerades var man tvungen att byta slangar och annat för att de skulle tåla det nya bränslet. Har inte hört något liknande gällande HVO100.
Medlem 3300696
Svar:
Det kan vi faktiskt inte svara på. Från en av de största tillverkarna av bränslet hävdas snarare att alla dieselbilar kan köras på HVO100. Men de flesta biltillverkare har restriktioner för vilka bilar de godkänner för HVO100. Oftast godkänns inte bränslet för äldre versioner. HVO100 uppfyller inte bränslestandarden EN 590, utan EN 15940. Skillnaden är tydligen främst ett något högre Cetantal, vilket gör bränslet aningen mer lättantändligt och har ett något lägre energi-innehåll. Men det är ju också så att HVO100 redan används för att minska miljöpåverkan och då blandas in i bränsle enligt EN590. Det är också svårt att förstå varför biltillverkare utan verklig anledning inte skulle godkänna HVO100. Den enda motivering vi hört är från Volvo Cars, som säger att bränslesystemet på de nyare bilarna är anpassade för EN 15940.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Om du ska köra på HVO måste du kontrollera med ditt fabrikats representant om vad som gäller med garantierna, följ alltid deras råd!
HVO100 är ett intressant alternativ för oss som vill minimera vårt bidrag till växthuseffekten. Att ägare till bilar med gällande nybilsgaranti drar sig för att använda HVO100 är förståeligt, men om man bortser från det argumentet, vilka rent tekniska risker löper man om man skulle gå över till HVO100? När E85 introducerades var man tvungen att byta slangar och annat för att de skulle tåla det nya bränslet. Har inte hört något liknande gällande HVO100.
Medlem 3300696
Svar:
Det kan vi faktiskt inte svara på. Från en av de största tillverkarna av bränslet hävdas snarare att alla dieselbilar kan köras på HVO100. Men de flesta biltillverkare har restriktioner för vilka bilar de godkänner för HVO100. Oftast godkänns inte bränslet för äldre versioner. HVO100 uppfyller inte bränslestandarden EN 590, utan EN 15940. Skillnaden är tydligen främst ett något högre Cetantal, vilket gör bränslet aningen mer lättantändligt och har ett något lägre energi-innehåll. Men det är ju också så att HVO100 redan används för att minska miljöpåverkan och då blandas in i bränsle enligt EN590. Det är också svårt att förstå varför biltillverkare utan verklig anledning inte skulle godkänna HVO100. Den enda motivering vi hört är från Volvo Cars, som säger att bränslesystemet på de nyare bilarna är anpassade för EN 15940.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Om du ska köra på HVO måste du kontrollera med ditt fabrikats representant om vad som gäller med garantierna, följ alltid deras råd!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.