I januari 2023 lät Kabe genomföra ett krocktest av passagerarsoffan i husbilen Kabe Novum.
Resultatet visar att den bärande träkonstruktionen klarar belastningen, skriver Kabe i ett pressmeddelande. Testdockorna hålls tillbaka vid kollisionen och dyker inte ner under bältena. Det som händer är att metallstommen böjs en aning.
– Ett annat viktigt besked är att den fyllda vattentanken stannade på sin plats. Testet blev därmed godkänt med goda resultat och vi kan konstatera att passagerarplatserna i en Kabe uppfyller högre säkerhetsstandard än vad marknaden kräver, säger Mikael Blomqvist, vd på Kabe AB.
I testet användes två testdockor på 80 kilo vardera och under sätet fanns en full vattentank på 90 kilo. Hastigheten var 37,5 km/h. Det motsvarar en accelerationskraft på över 20 gånger kroppsvikten om man till exempel kör in i fordonet framför sig.
Testet genomfördes enligt den europeiska standarden ECE-R17 Anh.7 på ett tyskt institut för bilsäkerhet. Standarden är högre än vad som krävs enligt lag för husbilar, skriver Kabe.
Den svenska husbilstillverkaren har ett starkt säkerhetstänkande, som de gärna framhåller. Så här beskriver de själva hur säkerheten maximeras vid konstruktionen av deras husbilar:
”Husbilens bil- och bodel sammanfogas med en stålkonstruktion. Karossens väggar och front byggs efter sandwich-principen för att maximera vridstyvheten. A-stolpen görs i en helgjuten solid konstruktion. ”
”Dinettsoffan med två bältade platser har utrustats med en konstruktion som hindrar att dynan glider iväg vid en krock. Inuti dinettsoffan finns en förstärkt metallram som förhindrar att soffan kollapsar vid en eventuell kollision. Metallramen håller också vattentanken på plats och hela soffan har integrerats med vattentankens stativ som är fast förankrat i golvet.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.