Nästa artikel
Jag går på BE-körkortskurs
Nyheter

Jag går på BE-körkortskurs

Publicerad 25 juli 2011 (uppdaterad 4 juni 2020)
Husbil&Husvagns Mikael Galvér har satt sig på skolbänken för att plugga sig till ett BE-körkort. Följ honom på vägen! Mikael Galvér (text och foto)

 

Det kan räcka med att byta bil för att bli bötfälld. Det låter kanske lite dramatiskt, men så är det. 
En husvagn som du lagligen får dra med din nuvarande bil kan visa sig vara för tung i kombination med din nya bil.
Så, vad göra?I stället för att köpa en ny mindre vagn, eller försöka upphäva köpet av din nya bil, kanske du ska fundera på att ta ett körkort med BE-behörighet?
 
Det första steget mot ett BE-kort är att ansöka om körkortstillstånd. Det kan man göra på körkortsportalen.se. Där finns all information som krävs. Det kan ta relativt lång tid att få körkortstillståndet beviljat, mig tog det flera månader, så det gäller att vara ute i god tid. 
Jag bestämde mig för gå en BE-kortskurs i regi av Caravan Club. 
Min förutfattade mening var att det huvudsakligen skulle vara äldre män på kursen, men det stämde inte det minsta. De flesta av de tio deltagarna var i fyrtioårsåldern, dessutom var tre av deltagarna kvinnor. Kursen är populär så även här gäller det att vara ute i god tid. 
– Det är ett väldigt tryck nu, säger Arne Björklund, som leder kursen.
 
Kursen har både teoretiska och praktiska moment. Sex måndagskvällar träffas vi i Caravan Clubs lokal och går igenom teorin inför kunskapsprovet. Vi ses även fyra söndagsförmiddagar och övar bland annat på manöverprovet som är den del av förarprovet, eller uppkörningen som de flesta säger.
Vid det första lektionstillfället får vi boken ”Du och jag i trafiken” och ”BE-boken” samt övningshäften och facit. Lätt förskräckt bläddrar jag i böckerna och häftena. Ganska snart inser jag att jag kommer att bli tvungen att läsa en hel del de närmaste veckorna. En och annan djup suck hörs när Arne tar till orda och metodiskt går igenom boken och dess olika kapitel. 
”Du och jag i trafiken” är samma bok som de som tar körkort för första gången läser. Till skillnad från när jag läste till mitt B-kort förra århundradet betonas miljöaspekten i trafiken betydligt mera. Inte bara avgaserna, som dissekeras i dess minsta beståndsdel, utan även hur man via sitt körsätt kan påverka miljön. Bland annat konstateras det att gå eller cykla är bäst ur miljösynpunkt. Vidare tas grupptryck och olika personlighetsdrag hos förare upp. Detta är främst riktat till ungdomar som är överrepresenterade i olycksstatistiken. 
 
Nu börjar jag känna att detta kan ju jag redan! Då förklarar Arne:
– Nu tror säkert de flesta av er att ni kan det här med att köra bil och olika trafikregler. Jag kan av egen erfarenhet meddela er att så inte är fallet. 
Och han har naturligtvis rätt. Grupptryck och liknande hanterar jag, men många av trafikreglerna har jag mer eller mindre glömt bort. Nu kompenserar jag ju detta med erfarenhet och sunt förnuft. Men att klara en uppkörning och ett kunskapsprov kräver att jag verkligen vet vad som gäller i trafiken. Hur många vet till exempel att man är skyldig att blända av för tåg och båtar? 
Vi får även ett papper med koder med vilka vi kan logga in på en hemsida och där göra prov som är väldigt lika de man gör vid kunskapsprovet. Proven är anpassade efter de kapitel man läst och består av 60 frågor. Man får omedelbart reda på om man svarat fel och vilket svar som är rätt. 
Vid de följande kurstillfällena går vi igenom det vi själva ska läsa innan nästa gång och Arne, som kan se resultaten av våra prov, tar upp frågor där många svarat fel. Vid det tredje tillfället frågar han om alla läst böckerna ordentligt? Han får något enstaka ja och en hel del flackande blickar till svar.  
– Ni måste läsa er till kunskaperna och inte bara försöka lära er proven, det går inte. 
En av de flackande blickarna tillhörde mig och för att råda bot på det fick jag helt enkelt börja plugga hårt. Mitt råd till er som ska gå på en liknande kurs är att genast sätta sig och läsa. Dessutom ökar då chansen att kunskaperna stannar kvar hos dig längre än bara till provet.
 
Till största del är den teoretiska delen i själva verket en B-kortsutbildning. Men vi kommer fram till de rena BE-delarna. Även här pratar vi miljö och vikten av att lasta vagnen rätt. Att tyda registreringsbevis för både bilar och vagnar upptar en hel del av vår tid under lektionerna. 
Själva teoriprovet består av sextio frågor. Fem av frågorna är testfrågor som inte är med i bedömningen och således är det 55 ”skarpa” frågor. För att få godkänt måste man ha minst 44 rätt. Provet utförs hos trafikverket framför en plattskärm med en enkel mus att klicka med. Frågorna har upp till fyra svarsalternativ och endast ett är rätt. 
 
Man har 45 minuter på sig att utföra provet och jag börjar gå igenom mina svar med tio minuter till godo. 51 rätt lyckades jag få och konstaterar att jag aldrig riktigt kommer att förstå det här med datumparkering. Av de tio som gjort provet klarade sig sju stycken på första försöket. Jag frågar de som inte lyckades vad de tror att det beror på? Jag får samma svar av alla – Jag pluggade inte tillräckligt! 
 
Imorgon får ni ta del av uppkörningen! &

Tre av tio på kursen är kvinnor.

Arne Björklund ritar och förklarar så att alla förstår.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.