Redan nu finns en rad artiklar här på vår hemsida om de nyheter som presenterats. I dessa får du lite närmare information och oftast bildspel, här ger vi istället en överblick. Klicka dig gärna vidare när du kommer till ett fordon du vill ha lite mer information om! Det kan dessutom hända att det presenteras fler nyheter, inte minst på mässan Caravan Salon i Düsseldorf, de brukar ha en rad världspremiärer. Tänk dock på att det inte är säkert att alla modeller kommer att säljas i Sverige.
Adria 2018
Coral-serien där Supreme, Plus och Axess ingår, får helt ny yttre dekor. Matrix- och Coral-XL-modellerna får ny interiör. Matrix 670 SC , 700 SL, 670 SCX och 590 ST är fyra nya planlösningar. De integrerade modellerna i Sonic-serien växer med modellerna 700 SC och 810 SL. 700 SC är 7,50 meter, har Queensbed i bak och takbädd över framstolarna. Den 8,80 meter långa 810 SL har längsbäddar i bak och takbädd över framstolarna.
Det kommer två nya modeller, Twin 640 SPX och Twin 640 SL. SPX har separat dusch respektive toalett och i köket återfinns ett 115-liters kylskåp. SL har en nydesignad toalett utan dusch. Twin-serien kommer inom kort att finnas i tre modeller.
På en presskonferens på Caravan Salon i Düsseldorf meddelades det att Adria "inom kort" kommer att uppgå i Trigano group.
Adrias hemsida. Svensk importör. Fabrikatets hemland är Slovenien.
Bürstner 2018
Vid förra årets Caravan Salon visade Bürstner upp en stilstudie "Harmony Line" och den återfinns nu i 2018 års modeller där ljusa textilier och skåpfronter dominerar. Lyseo TD Harmony Line finns nu med åtta olika planlösningar. Basfordonet är Fiat Ducato.
En ny serie är instegsmodellen bland de integrerade, Lyseo Time I, som finns med fyra planlösningar där såväl längsbäddar som Queensbed återfinns. Basfordonet är Citroën Jumper.
Dessutom lanseras Bürstner Ixeo I med en markerad front.
Bürstners hemsida. Svensk importör. Fabrikatets hemland är Tyskland.
Carado 2018
Carado lanserar Fiat Ducatobaserade plåtisen Vlow. Fyra planlösningar och längder på mellan 5,41 och 6,36 meter.
Carados lanserar även två nya helintegrerade modeller, I 447 med långbäddar och I 449 med queensbed. Totalvikten är i grundutförandet 3 500 kilo.
Ingår i Hymer AG. Fabrikatets hemland är Tyskland.
Carthago 2018
Den tyska tillverkaren Carthago fortsätter att trolla med sina innerutrymmen och detaljförbättrar sitt sortiment men det kommer två nya modeller i C-Compactline-serien, I 144 QB och I 144 LE. I 144 LE har längsbäddar varav en fälls upp när den inte används för att få större hygienutrymme, I 144 QB med Queensbed skjuts istället ihop.
Den delintegrerade Carthago C-Tourer T 144 QB och 144 LE använder sig av motsvarande sänglösningar. Därigenom sparas mycket utrymme i den 6, 99 meter långa bilen.
Modellerna T 148 och T 150 blir de första från Carthago med AL-KO:s lågram.
Carthagos hemsida. Fabrikatets hemland är Tyskland.
Chausson 2018
Den Ford Transit-baserade 716 är Chaussons helt nya modell för året och bygger på barnfamiljernas behov. 640 och 711 är uppgraderingar av existerande modeller.
Chaussons hemsida. Fabrikatets hemland är Frankrike. Ingår i Triganokoncernen.
CI 2018
Helt ny helintegrerad modell, Magis Integral, samt möjlighet att få Alde vattenburen värme i flera modeller.
Concorde 2018
Concorde tillverkar lyxiga Liners och de kommer med en helt uppdaterad Centurion som får en ny bodel. Kolla in bilderna på det utställda exemplaret och det uppges att det kommer att finnas tre grundkoncept men då 1060 G är helt kundanpassad kan den utrustas på otaliga sätt.
Concorde meddelar på Caravan Salon att alla serier ska omarbetas till 2021 och de investerar 6 miljoner € i företaget.
Concordes hemsida.
Dethleffs 2018
Deras nya stora modell heter Globetrotter XXL A 9050-2 som byggs på Iveco Daily. Planlösningen är som i 9000-2 med undantag av att den nya har queensbed. Nya inredningsfärger och allmänt anges att toppmodellerna får ett mer likartat utseende.
En ny alkovbil för upp till sex personer lanseras, Trend A 78777-2. Modellen finns i totalvikter upp till 5,5 ton.
Dethleffs Advantage Edition får både ny interiör och exteriör.
Coco heter en husvagnsmodell som premiärvisas i Düsseldorf. Endast 638 kilo i tomvikt utlovas och den har multifunktionslösningar för att kunna bli en lättviktare. Teoretisk kan den hamna under 750 kilo i totalvikt vilket gör att den får dras utan några utökade behörigheter.
På Carava Salon visade Dethleffs upp en koncepthusbil driven helt på el.
Dethleffs hemsida. Ingår i Hymer AG.
Elnagh 2018
Elnagh lanserar en helt ny helintegrerad husbil, I-Loft 531. Separata långbäddar som kan bli en stor dubbelsäng och allra längst bak finns toaletten.
Elnaghs hemsida.
Eura Mobil 2018
Den nya modellen Integra blir Eura Mobils flaggskepp, hamnar i den övre mellanklassen och får en markerad front. 700 EB och HB är tvåaxlade och har långsängar respektive tvärsäng. Båda bilarna är 715 centimeter långa. Betydligt längre är de treaxlade 890 EB och QB som båda mäter 899 centimeter och har långbäddar eller queenbed.
Eura Mobils hemsida. Ingår i Triganokoncernen.
Fiat Ducato 2018
Fiat Ducato får en ny fyrhjulsdrift anpassat till de nya Euro 6 motorerna. Mediauppgifter gör gällande att Fiat kommer att köpas upp av ett kinesiskt bolag.
Frankia 2018
Frankia I 790 plus är en 2018-modell full av innovativa lösningar som gör den extra mångsidig, bland annat u-soffa och taksäng. Den är byggd på Fiat Ducato och har ett dubbelgolv med förvaring och till det ett stort garage med dubbla dörrar varav en på akterväggen.
Hartmann 2018
Hartmann tillverkar lyxiga husbilar av off-road karaktär. Kolla in bilderna på vad de åstakommer men bilarna byggs på kundönskemål, både chassimässigt och inredningsmässigt.
Hobby 2018
Till 2018 har Hobby 33 olika modeller i sitt sortiment fördelade på plåtisar, alkover och halvintegrerade husbilar. De halvintegrerade serierna består av Optima De Luxe och den lite dyrare Optima Premium samt alkovserien Siesta De Luxe och plåtisarna Vantana.
Ett nytt designkoncept präglar alla Hobbys husbilar till 2018 och när det gäller Optima De Luxe och Optima Premium så finns tre exteriöra färgkombinationer att välja mellan.
En viktig nyhet för många svenska köpare är att flera modeller i serierna Optima De Luxe och Optima Premium nu kan fås med vattenburen värme och Aldepannan 3020 HE.
Optima-De-Luxe- och Siesta-De-Luxe-modellerna får i standardutförandet bland annat bredare bodelsdörr, ramfönster och markis.
Jubileumsmodellerna Optima Premium V 65 GE och T 70 V får en speciell design och är rejält utrustade.
Alkovmodellen A 60 GF får ny planlösning med fyra bäddar. De delintegrerade De-Luxe- och Premium-modellerna får en ny planlösning med Queensbed.
Tillvalspaketet ”Hobbykomplett” som lanserades förra året utökas. I paketet ingår bland annat ramfönster, utvändigt gasoluttag, lättmetallfälgar, Truma DuoControl gastrycksregulator med invändig display och satellit-antenn från Kathrein.
Hobby lanserar en husvagn med sju sovplatser, De Luxe 515 UHK.
Hobbys hemsida.
Hymer 2018
Hymer visar upp den omarbetade Ducatobaserade integrerade och 779 centimeter långa och 4,5 totalviktstunga SL 704. SL står för Superlight-Chassi, 704 är med längsbäddar och 708 med queensbed. Den nya fronten är kanske bara en detalj för det är en inuti nyheterna verkligen finns. Två planlösningar, 123 centimeter högt garage med plats för två cyklar och 350 kilos lastkapacitet, vilket kan utökas till 450. Som standard har den 2,3 liters motorn på 150 hk.
Hymers hemsida. Fabrikatets hemland är Tyskland. Ingår i Hymer AG.
Itineo 2018
Itineo lanseraren i och med SLB700 en husbil med barnkammare med plats för två småttingar. Taksängen för de vuxna finns över förarhytten och har måtten 190 x 140 centimeter.
Kabe 2018
Kabe husvagnar visar upp en helt ny bakvägg och front på sina ädelstens-husvagnar, samt en ny bakvägg på helintegrerade bilarna. Även interiörerna uppdateras.
På husbilssidan 2018 presenteras bland annat en helt ny bakgavel i glasfiber för de helintegrerade modellerna. Imperial i910 får sällskap av en lite mindre version, Imperial i810. Båda modellerna har tandemaxel som standard och kan fås med flera olika planlösningar. Utrustningsnivån i den stora 880-modellen anpassas så att den överensstämmer med 780-versionen. 880- och x880-modellerna får ytterligare en planlösning med queensbed. Nya Classic Crossover x740 är en vidareutveckling av den halvintegrerade modellen, som nu fått en ”bula på taket” och försetts med en nedsänkbar dubbelsäng. Modellen finns med två olika planlösningar; LXL som har dubbelsäng och en toalettavdelning med separat duschkabin och LGB har två upphöjda enkelsängar längst bak i bilen och centralt placerat badrum.
Kabe firar 60-årsjubileum i år och har presenterat sin nya tvåvånings husvagn, Tower 880 FK KS.
Kabes hemsida.
Karmann 2018
Karmann presenterar två nya modeller i Dexter-serien, båda baserade på Fiat Ducato. Modell 595, med plats för fyra sovande, har en elektriskt manövrerad takbädd som är längsvis placerad. Den 541 centimeter långa instegsmodellen 540 Trend är också ny, avsedd för två, och har tvärplacerad taksäng.
En tredje nyhet, Dexter 560 Trend 4x4, baseras på Ford Transit och får fyrhjulsdrift. Den är 598 centimeter lång, 274 hög och har en ståhöjd på 197, tvärplacerad säng i bak för upp till tre samt en smal bädd för en person i den ombyggbara sittgruppen ger plats för de fyra som anges, men man bör nog se den som en bil för max tre sovande.
Karmanns hemsida. Fabrikatets hemland är Tyskland. Ingår i Triganokoncernen med säte i Frankrike.
Knaus 2018
L!ve heter Knaus nya instegsserie och modellen vänder sig till en yngre publik och har takbädd i bak vilket medger ett stort hygienutrymme.
L!ve får ses som den viktigaste nyheten och där ingår tre modellserier och nio planlösningar. Halvintegrerade L!VE TI finns med tre planlösningar/storlekar samt serien L!VE Wave med fyra planlösningar och slutligen alkovserien L!VE Traveller med tre planlösningar. Bilarna i L!VE-serien är tänkta att konkurrera i den billigare klassen och de tyska grundpriserna startar under 50.000 euro.
Vidare har den delintegrerade taksängsserien Knaus Sky Wave fått ett nytt yttre i form av dekaler och även ett ljusare inre, delvis tack vare ett stort takfönster ovanför förarhytten.
Plåtisen CUV Boxdrive är byggd på VW Crafter och med den vill Knaus sätta en ny standard i klassen där CUV står för Caravanning Utility Vehicle.
Går vi sedan vidare till Knaus husvagnar så finns Sport med 15 planlösningar och 500 UF samt 540 UE får stora panoramafönster vid sittgruppen. Lättviktaren Travelino kommer att finnas till försäljning och den ska vara 40 procent lättare än andra vagnar i samma storleksklass. Något som ska göra elbilar och hybrider till tänkbara dragfordon.
Knaus Deseo har tidigare mer haft karaktär av att vara en enkel transportvagn som det gick att sova i. Till 2018 görs dock en hel del förändringar och får ny design och bättre boendekomfort.Knaus hemsida.
Laika 2018
Laika Ecovip är lite billigare varianter av serien med Laikas Kreos och är baserade på Fiat Ducato. Utseendemässigt blir nu även de helintegrerade Ecovip nu väldigt lika Kreos. Samtliga Ecovip uppdateras. Ny inredningsfärg, "Noce Italiano" även om den ljusare "Olmo Toscano" finns kvar.
Den 599 centimeter långa Ecovip 305 får ny planlösning. Tvärbädden i bak kan höjas och sänkas och det finns en takbädd över sittgruppen som extra tillbehör.
Ecovip 412 har en L-formad sittgrupp och Queensbed längst bak.
Även modellerna Kreos 7009 och 7012 har fått en översyn med fokus på komfort och växt med 50 centimeter är nu 796 centimeter långa.
Laika får även ny logotyp.
Laikas hemsida.
La Strada 2018
H i nya La Strada Avanti H står för taksäng och hygienutrymme i bak. Den manuellt manövrerade taksängen har plats för två och hygienutrymmet är generöst tilltaget eftersom hela bilens bredd utnyttjas till det.
La Strada har hittills byggt sina bilar på Fiat Ducato eller Mercedes Benz Sprinter. Nu tillkommer även Citroën Jumper som basfordon för deras nya fyrhjulsdrivna Avanti.
La Stradas hemsida.
LMC 2018
Vivo Energy 533 K är en barnkammarvagn med tvärställd våningssäng längst bak i vagnen och har totalt plats för sex personer. Under sängarna finns det förvaringsutrymmen som kan nås utifrån.
Morelo 2018
Inför 2018 satsar Morelo på två fronter, sin nya modell Empire som byggs på Iveco Daily samt "på maximal säkerhet på vägen". Den nya modellen ska inte blandas ihop med Empire Liner. Den nya modellen har en totalvikt på 7,5 ton och kräver därför inte C-behörighet, det räcker med C1 om du inte har ett B utfärdat före 960701.
Morelos hemsida.
Pilote 2018
Pilote visade sin nya och smarta Van som du hittar i separat bildspel. Den större (6,36 m) versionen har stor kyl med separat frys samt en duschkabin av jätteformat. Hur är det möjligt? Titta på bildspelet så ser du att toaletten kan skjutas iväg och tvättstället fällas upp, därmed finns enorm yta att duscha på. Pilote Van ger känslan av att vara en plåtis i den högre klassen med gott om smarta lösningar.
Här hittar du information om Pacific 716 P som har en fantastisk sittgrupp.
Pilots hemsida.
Polar 2018
Varje husvagn från och med modell 2018 får ett individuellt intyg om vilken vikt den har när den lämnar fabriken.
Husvagnarna kommer från och med modell 2018 att finnas i tre serier; Original, Selected och Customized. Kort förklarat är Original grundutrustad, Selected är specialutrustad och Customized har det mesta i utrustningsväg och insidan av vagnen kan anpassas utifrån egna önskemål.
Det blir svart istället för blå design på deras toppserie.
Alla vagnar kommer standardutrustade med ett nytt golvvärmesystemet med separat cirkulationspump.
Det blir helt nya dynor till sittgrupperna. Både lutning, längd och sammansättning på dynan är ny liksom nackkudden.
Polars hemsida.
Pössl 2018
Pössl lanserar Summit 600 Plus med en del udda men smarta lösningar som den gasfjäderförsedda nedsänkbara garderoben under sängen. Likaså kan handfatet i hygienutrymmet fällas undan för att få bättre plats när man duschar. Även köket har fått en del smarta lösningar som ett roterande skåp.
Pössls hemsida.
Rapido 2018
Rapido satsar på att lyfta exteriörerna efter förra årets uppdatering av interiörerna i sina nu sex modellserier. Totalt finns nu plåtisen V, två modellgrupper av såväl de delintegrerade som helintegrerade samt toppserien Distinction. Delar vi alternativen på annat sätt finns tre plåtisar, tio delintegrerade och arton helintegrerade i det hittills presenterade utbudet. Av modellbeteckningarna kan man utläsa vissa fakta som de delintegrerade modellbeteckningarna 6F och 70F där 0 i 70 står för AL-KO:s chassi och där dF används betyder det dubbelgolv.
De mest uppenbara ändringarna berör A-klassens 8-Serie som är baserad på Fiats chassin och 80-Serien som är baserad på AL-KO:s och de senare har även dubbelgolv. Dessa får en ny överbyggnad samt tillvalsmöjlighet med takbädd. De helintegrerade bilarna, utom Distinction, får ny grill och ny färgindelning samt ny sidodekor. När det gäller inredningen får fler modeller motstående soffor. Alla Distinctionmodeller får ny möbeldesign med handtagslösa överskåpsluckor i blankvitt.
Rapido förvärvar WildAx, en engelsk tillverkare med plåtisar på programmet.
Rapidos hemsida.
Rimor 2018
Det toscanska Rimors säsong präglas av fabrikatets 40-års-jubileum. Det blir en kraftig uppgradering av Ducatobaserade Seal och de återlanserar en plåtis, Surf som tillverkas i en ny fabrik. Premiären av Surf blir i slutet av augusti. Utöver lanseringen av Surf återupplivas av serien av den lilla Horus även ett flaggskepp med namnet SuperBrig.
Seal får både ombyggd exteriör och interiör och erbjuds i fler varianter än tidigare, en med justerbar säng (Plus) och den nya Seal 68P / 68 P Plus Seal och Seal 3. Surf finns i fyra versioner (Surf 1, 2, 3, 4) medan Horus finns i tre modeller.
Rimor lanserar ett nytt tak som sägs ha ett större motstånd mot termisk expansion.
Rimors hemsida.
Sunlight 2018
Sunlight breddar sitt sortiment och kommer med både en plåtis samt en integrerad modell. Även alkovmodellerna uppdateras och får ny form på alkoven som kan extrautrustas med ett panoramafönster.
Det blir möjligt att välja till ESP, backstartshjälp och Tempomat på alkovmodellerna. Inuti blir mittgången bredare, hygienutrymmet får en skjutdörr och köket får mer utrymme. Takhöjden ökar till 210 centimeter och sängen blir 155 bred.
Deras första plåtis, Cliff, är baserad på Fiat Ducato Multijet 115 Light och modellen är tänkt att attrahera en helt ny kundkategori, de som vill ha en mindre och händigare husbil vars totalvikt startar på 3 300 kilo som är lättare att manövrera i tät trafik. Modellen finns i tre längder mellan 5,41 och 6,36 meter med tre olika sänglösningar.
I 68 samt I 69 är de nya integrerade modellerna. Längden blir 7,43 meter och finns med flera sänglösningar. Teknisk är den nya modellen baserad på Fiat Ducato MultiJet 130 Light med en 2,3 liters dieselmotor.
Sunlights hemsida.
Swift 2018
Swift presenterar en ny modell, Toscane 694 EB och 694 QB är två versioner av deras nya skräddarsydda modell för barnfamiljer som behöver både fler bältade sittplatser och fler bäddar. Toscane 694 är en 741 centimeter lång halvintegrerad husbil med nedfällbar säng över sittgruppen fram och sovrum bak med antingen långbäddar (EB) eller queensbed (QB). Unikt för modellen är att den har fem bältade sittplatser och att sittgruppen under fällbädden är bäddbar, vilket ger modellen totalt sex stycken bäddar. Här hittar du mer information samt bildspel.
Toscane 700-serien får uppdateras och får ny design.
Swifts hemsida.
Tabbert 2018
Husvagnarna från Tabbert får en översyn vad gäller dekalerna utvändigt och en del nya tyger. Färgglada Tabbert PEP var en modellserie som spred leenden under Düsseldorfmässan förra året och den kommer till 2018 i tre planlösningar och ett antal färger där PEP Berry Red är en ny kombination.
Sist men inte minst kommer serien Tabbert Rossini där en ny planlösning i form av 520 DM gör att Rossini nu finns i åtta varianter varav tre familjeplanlösningar där 520 DM är en av dessa. Den har stort kök med 148-literskyl/frys, sittgrupp i mitten, våningssäng i ena änden och föräldrasäng i andra änden.
Tabberts hemsida.
Vario 2018
Nya Signature är imponerande. En liner med 530 hästkrafter, 26 ton, 12 meter lång, 2,55 meter bred och nästan exakt fyra meter hög byggd på det luftfjädrade treaxlade Merzedeschassit Actros 2553 LLL. Prisnivån på denna helt kundanpassade liner lär hamna på runt åtta miljoner.
Varios hemsida.
Weinsberg 2018
CaraSuite är Weinsbergs senaste tillskott och den finns i fyra planlösningar med taksängen och hög takhöjd som gemensam nämnare. Vidare är Weinsberg CaraCompact EDITION (Pepper) en version som presenterades förra året men som redan sålts i 1000 exemplar vilket gör den till en av de största succeerna någonsin. Den får till 2018 Truma iNET, lättmetalfälgar och en Pioneer stereoanläggning från start.
Plåtisen Weinsberg CaraTour uppdateras med LED-belysning, en mer komfortabel säng samt större vattentank på 110 liter.
Plåtisserien Weinsberg CaraBus får en översyn och till 2018 säljs de i sex planlösningar där 601 DQ är en helt ny familjevariant med fem bäddar. Carabus EDITION (FIRE) är en ny 2018-modell som fått en läcker design och riklig utrustning från start.
När det gäller husvagnarna från Weinsberg så är CaraOne 740 EDITION (ICE) en ny åretruntvagn med vattenburen värme från Alde där även golvvärme ingår. Vidare har den skidfack och ett skoskåp där till och med vinterstövlarna ryms. Modellen 740 UWF är en loungemodell där till och med ”öppen spis” finns intill tv:n. (ICE) har fått rejäl isolering som gör att den ska klara ordentligt kalla vinterdagar.
Weinsbergs hemsida.
VW 2018
Volkswagen presenterar en sexmeters plåtis, California XXL, baserad på Crafter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.