Folk som väljer att ta steget in i husbilsvärlden gör det gärna med hull och hår. Numera är det inte ovanligt att par som köper en husbil väljer att starta ett gemensamt konto på sociala medier där de lägger upp inlägg och filmer från sitt resande. Det finns även populära husvagnskonton, men att leva på rull och i slutändan tjäna pengar på att vara influencer verkar vara ett husbilsfenomen.
Men är drivkraften att tjäna pengar eller finns även andra anledningar? Vi har pratat med två par som satsar mycket på sina digitala kanaler och ett par som ännu inte tagit steget dit men som drömmer om det.
Att det finns ett stort intresse för att skapa och synas i den digitala världen märktes inte minst på årets Elmiamässa. Där fanns nämligen ett nytt inslag som hette Influencerhörnan. Bakom idén stod Jikitas på Äventyr som Marlene Rindå Jikita och Martin Jikita kallar sig i sina digitala kanaler.
– Vi ville ha en plats för digitala kreatörer att träffas och där våra följare kunde träffa oss. För vi som sysslar med detta vill ju träffas! Men vi blev överväldigade med att det kom så många och att de ville hänga hos oss i långa stunder. Vi trodde inte heller att antalet ”rullande konton” var så stort, berättar Marlene.
Under Husbil & Husvagns besök i hörnan kom två glada skåningar dit, Annika och Björn Steen från Malmö, och tittade sig nyfiket runt. På frågan om de också hade ett digitalt konto för sina resor svarade de nej, men att de var nyfikna och sugna på att skaffa ett.
– Tidigare hade vi husvagn men nu har vi haft husbil i två år och vi är lite sugna på att starta ett konto och satsa på det. Vi är i ett läge i livet där vi skulle önska att vi kunde gå ner i arbetstid så skulle gärna vilja ha ett konto som kan ge en viss inkomst, säger Annika men får inte fullt ut medhåll från sin man.
– Jag tror det skulle ta en massa arbete och tid om man vill göra det bra, invänder Björn.
Framtiden får utvisa om vi får följa paret Steen på deras husbilsresor, det verkar inte helt otroligt.
– Jag följer så många konton själv och tycker det är jättekul att ge och få inspiration! konstaterar Annika.
Livet i Bubblan, som vi har intervjuat vid ett tidigare tillfälle fick också svara på frågan om det var självklart för dem att starta ett gemensamt konto.
– Ja, för oss var det självklart. För det är ju en gemensam upplevelse vi vill dela med oss av och då har båda chansen att göra inlägg och svara på kommentarer. Dessutom ville vi följa andra med samma intresse från samma gemensamma konto, skriver Annelie och Peter.
Vad var målet med kontot?
– Vi ville ha det som en gemensam resedagbok där vi sparar våra minnen.
Har ni en långsiktig önskan/dröm att kunna tjäna pengar på er kanal?
– Vi gör det redan i viss mån, men det var inte det primära i början. Men det är klart, vi lägger ju ner mycket tid och arbete både på att filma och redigera. Köpa fotoutrustning kostar också, så det skadar inte att få lite dieselpengar tillbaka.
Vi går tillbaka till Jikitas på Äventyr, även för dem var det självklart att skapa ett gemensamt konto när de köpte sin husbil 2021.
– Vi startade vårt konto på Instagram och Youtube samtidigt som vi köpte husbilen. Vi gör en massa saker som inte alla andra gör och tänkte att det kunde vara kul för andra att se. Det skulle alltså inte vara en renodlad husbilskanal utan definitionen av äventyr är upp till var och en, berättar Marlene Rindå Jikita och fortsätter:
– Planen var alltså att få visa upp allt kul vi får göra men även tjäna en slant på det för att kunna gå ner i arbetstid. Det blir även en slags reklam för oss som frilansjournalist och fotograf som kan ge nya uppdrag.
Är det enkelt att tjäna pengar digitalt?
– På Youtube krävs minst 1000 prenumeranter för att tjäna pengar och det behövs också ett visst antal visade timmar. Låt oss säga att 4000 visningstimmar/månad ger någon tusenlapp.
– På Instagram kan man tjäna pengar via samarbeten med företag men det är svårt att få samarbeten och reglerna är många, så den biten har vi varit dåliga på att genomföra.
Marlene konstaterar att om man vill tjäna pengar på sina sociala medier så måste man inse att det är ett heltidsarbete.
– Man måste producera ett tilltalande innehåll ofta, helst varje dag från början och avsätta tid för att ta bilder, filma och skriva en text – oavsett kanal, berättar hon.
Hon är också noga med att poängtera att det finns en hel del influencerregler man bör sätta sig in i om man vill göra samarbeten med företag.
– Många tror att det är tillåtet att ta emot en vara som ersättning i utbyte mot en text på Instagram och att samarbetet sedan är klart. Men alla produkter man får ska beskattas och redovisas till Skatteverket enligt Inkomstskattelagen. I slutändan blir det att man betalar för att göra reklam, vilket blir helt fel. Vi måste våga ta betalt, konstaterar Marlene.
Vilka är dina bästa tips för att lyckas digitalt?
– Jag brukar säga att man ska titta på andra och härma de man gillar. Kanske inte bokstavligt talat, men sno idéer. Man måste också lägga en hel del tid på att interagera digitalt med andra, detta premieras nämligen av Instagram, Facebook och Youtube.
Hur mycket tid lägger du ner på sociala medier per dag?
– Jag lägger kanske 6–7 timmar om dagen, men då har jag tre konton på Instagram, två FB-sidor, en blogg och ett onlinemagasin. Alla ska helst uppdateras dagligen. Sen ska vi göra filmer också och pusha för dem. Jag driver dessutom 15 olika FB-grupper där jag kan sprida mina inlägg och på så sätt få fler följare.
Oj, det var mycket!
– Det är lite för många kanaler, det erkänner jag, skrattar Marlene.
Men Jikitas på Äventyr var inte startskottet för din digitala resa?
– För mig började det med bloggande år 2006. Den bloggen finns kvar än idag och blir myndig nästa år, 2024. Fd Ensamma mamman heter den.
Nu har vi satt oss in i tankegångarna hos några av alla de som valt att satsa på sina digitala konton, men vad säger marknadsföringsbyrån som letar rätt på influencers till olika företag? Det finns nämligen flera punkter som är viktiga för att skapa ett konto som är åtråvärt för företag och en sak som är viktig att undvika.
I nästa artikel berättar en expert på digital marknadsföring hur du tjänar pengar som influencer. Håll ögonen på husbilhusvagn.se
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.