Enligt If går två av tre svenskar utan reflexer, trots att det halverar olycksrisken under den mörka årstiden. Värst är det bland unga, mellan 18 och 29 år gamla, där mer än 70 procent säger att de aldrig använder reflex. Glömska och fåfänga sägs vara de vanligaste orsakerna.
För att få fler att använda reflexer kontaktade försäkringsbolaget modeföretaget BACK. Nu släpps de nyframtagna reflexprodukterna snart ut i butikerna med förhoppningen att det ska leda till färre olyckor.
– Nästan alla vet att man bör ha reflex i mörkret, men har det ändå inte. Genom det här samarbetet vill vi hitta en ny lösning på det problemet. Min förhoppning är att vi med det här initiativet kan inspirera fler klädmärken och privatpersoner att börja experimentera med snygga kläder som syns i mörkret, säger Katarina Mohlin, kommunikationschef på If.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Foton: Ninja Hanna
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.