Nästa artikel
Hymermobil B-Class MasterLine ny toppmodell
NYHETER

Hymermobil B-Class MasterLine ny toppmodell

Publicerad 1 april 2019 (uppdaterad 2 april 2019)
Den nya modellen byggs på Sprinters SLC-chassi och är en 235 centimeter bred modell på 4,5 ton. Med mer teknik, komfort och design är modellen Hymers flaggskepp.

Med Hymermobil B-Class MasterLine breddar Hymer sitt sortiment med två modeller baserade på Mercedes-Benz Sprinter där Hymers under 2018 egenutvecklade SLC-chassi används.

SLC-chassit gör att bilen får en bredd på 235 centimeter och en ståhöjd på 198 trots det höga dubbelgolvet. Modellen finns i versionerna B 780 ML och B 790 ML, båda 789 centimeter långa. Båda har fått en ny distinkt design, Hymer Iconic Signature och en nydesignad front. Den stora svängda vindrutan ser ut att smita runt bilens främre hörn, där A-stolpen är ovanligt smal och närmast osynlig från utsidan. Denna lösning ger utmärkt sikt i backspeglarna av buss-typ.

Hymer har tidigare deklarerat att de framledes kommer att basera allt fler av sina husbilar på Mercedes Sprinter och den nya modellen följer det mönstret. Hymermobil B-Class MasterLine har fått ett slätt dubbelgolv med gott om plats i mellanrummet för olika tekniska komponenter men även ett långsmalt fack som rymmer exempelvis skidor. Den nydesignade nyckellösa dörren har i stället försetts med RFID-chip som förenklar låsningen, blivit extra bred, fått stängningshjälp och har som tillval integrerad belysning. Garaget är öppningsbart på båda sidor och är godkänt för 350 kilos last men dess dörrar är olika stora för de olika planlösningarna, de på dubbelsängsversionen är de största. Med en förstärkning kan garagegolvets lasttålighet ökas till 450 kilo.

Som standard har den 414 CDI-motorn med 143 hästkrafter men en 177 hästkrafters diesel-motor finns som tillval och kan fås med en ny sexväxlad manuell låda eller en niostegs automat. Båda växellådsalternativen är utvecklade för att låta motorn jobba med så låg ljudvolym som möjligt men även för att minimera bränsleförbrukningen. Sprinter erbjuder även en rad olika förarstödssystem som sidvindsstabilisering, bromsassistans samt Distronic avståndsassistans. Vill man ha fyrhjulsdrift finns möjligheter till det.

Inuti hittar vi möbler i ljus "Grand Oak furniture finish" kombinerad med helmatta vita detaljer och utsidan kan fås lackad i silver eller vitt. Hymer har lagt ner mycket möda på detaljer och det kan särskilt nämnas att kylskåpsdörren är dubbelhängd varför den kan öppnas åt båda hållen. Köksskåpen har fått rejäl lastkapacitet och ska nu vardera tåla 50 kilos belastning. De uppvärmda vattentankarnas volym är 180 liter för färskvatten och 150 liter gråvatten.

Sovdelen kan stängas till för det fall man inte vill störa varandra, framför finns hygienutrymmen och nästa enhet är ett vinkelkök. Sittgruppen har en L-formad soffa med plats för nackstöden under när man inte använder dem och bakom ryggstödet finns även plats för en upp till 32 tum stor TV som med en elmotor kan sänkas ner i utrymmet. 780-modellen har längsgående bäddar, vardera drygt två meter långa och knappt 90 centimeter breda, medan modellen 790 har en 156 centimeter bred och två meter lång elektrisk höjdjusterbar säng.

Ingenting är i dagsläget känt om prisnivån.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.