Range Rover gör inte billiga bilar, med en prislapp på närmare 1,3 miljoner kronor är Range Rover Sport Hybrid är inget undantag från detta. För att testa bilens hybridsystem beslutade tillverkaren att kroka på en husvagn från amerikanska tillverkaren Airstream och sätta siktet på Land Rovers testcenter i Arjeplog.
Första etappen gick utan släp från England till Tyskland, men från Tyskland och hela vägen upp till Arjeplog hade expeditionen en vinteranpassad Airstream-vagn på dragkroken. Vagnen vägde in på cirka 2,5 tom och mätte modiga 8,25 meter på längden.
Range Rover Sport Hybrid drivs av en 3,0 liters turboladdad diesel-V6:a samt en elmotormed effekten 35 kW, Range Rover beräknar sammanlagda effekten och vridmomentet till 335 hästkrafter och 700 newtonmeter.
Bränsleförbrukningen utan släp ska enligt Range Rover själva hamna på 6,4 l/100 km vid blandad körning, vad bilen drog under denna husvagnsexpedition framgår inte.
Färden ska ha gått odramatiskt trots stormbyar över Öresundsbron samt temperaturer strax under 20 minusgrader. Range Rover vill med detta trycka på just denna modellens höga vridmoment samt det elektroniska Trailer Stability Assist-systemet som fördelar för den som vill dra tungt.
Trailer Stability Assist känner om ekipaget börjar slingra sig, vid exempelvis halt väglag eller starka vindar. Det går då in och bromsar bilens hjul individuellt för att motverka krängningarna.
Kommentera: Vilken är den ultimata dragbilen enligt dig?
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.