Sverige har ett speciellt skatteundantag för biodrivmedel och det har under en längre tid varit oklart om EU skulle godta en fortsättning. Om undantaget inte hade förlängts hade det inneburit en kraftig prishöjning på bland annat HVO100 som i flera fall kan användas som ersättning för vanlig diesel.
– Beskedet kom sent, och var efterlängtat, kommenterar Jakob Lagercrantz, VD på 2030-sekretariatet. 2,5 månader innan vi kunder skulle sett prishöjningar på upp till sex kronor litern för på koncentrerade biodrivmedel, beslöt EU-kommissionen att bevilja den svenska ansökan om fortsatt skattefrihet.
EU kommissionens beslut gäller under 2021, sedan måste svenska regeringen antingen söka förlängning igen eller komma på en annan lösning. Biogasen har i år fått ett tioårigt undantag från skatt och skipper årliga dispensansökningar.
Koncentrerade biodrivmedel, till skillnad från de som blandas in i bensin och diesel, är skattebefriade sedan flera år. Eftersom en sådan skattebefrielse bryter mot vissa av EUs regler måste svenska regeringen notifiera om att man vill göra ett undantag från reglerna. Det är en sådan notifiering som EU nu godkänt.
– EU har valt att försämra villkoren för biodrivmedel som kommer från grödor eller oljeväxter, kommenterar Jakob Lagercrantz. De bortser från den stora klimatvinsten med dessa biodrivmedel. Den svenska etanolen reducerar exempelvis klimatpåverkan med mer än 90 procent, men EU ser inte klimatnyttan.Sverige använder mest biodrivmedel i Europa i förhållande till befolkningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.