Efter den överraskande hanteringen av husbilarna på villauppfarterna i Karlshamn där kommunen kräver bygglov för vinteruppställningen tog vi kontakt med dem för att höra om resonemanget. Läs mer!
Att frågan är svår att hantera för myndigheterna har all tidigare hantering visat. Visserligen ledde den dåvarande diskussionen, där även föreningen Villaägarna var inblandade, fram till en lösning men regelverket verkar ha sina brister.
I korthet säger reglerna att man har rätt att ställa upp sin husbil, husvagn eller fritidsbåt på egen tomt i omedelbar anslutning till befintliga byggnader men inte närmare tomtgränsen än 4,5 meter.
Vi talade med Thomas Norman som är byggnadsinspektör i Karlshamn och hanterar de nu aktuella ärendena.
Det är ett besvärligt läge, säger han, reglerna är inte helt enkla att tolka eftersom en husbil faller lite mellan stolarna begreppsmässigt.
Vad är det som är besvärligt?
Det går inte att tolka regelverket på annat sätt än att en husbil kräver samma typ av bygglov som ett traditionellt hus. Husbilen har tak och är avsedd för bostadsändamål. Att den har hjul förändrar inte det. När det gäller en garageuppfart är den i allmänhet närmare tomtgränsen än 4,5 meter eftersom den ansluter till en gata och allmän mark är då granne vilket kräver bygglov.
Hur ställer sig regelverket då till en vanlig bil?
Det är det som är det besvärliga. Även en personbil som parkeras brukar stå närmare tomtgränsen än 4,5 meter men anges inte specifikt i regelverket även om den kan vara ganska eller lika stor. Det finns ju SUV:ar, hantverkarbilar och annat som kan vara av motsvarande storlek som en husbil. Vi har därför sökt rättsexempel men har inte funnit något.
Kan man jämföra en husbil med en friggebod?
På sätt och vis. Men en bättre jämförelse är med en carport eller ett garage. Finns det bygglov för en carport som har tak men inga väggar kan man i princip ställa husbilen där och då borde det vara lagligt. Även här finns dock utrymme för en viss tolkning.
Så bygger man en carport men parkerar sin husbil på samma ställe som utan denna blir det lagligt?
Ja, i princip kan man säga det.
Om man nu inte har en carport, hur ofta måste husbilen flyttas för att det inte ska anses som en uppställning?
Det är också en knepig frågeställning eftersom det inte finns några klara regler. Tre månader bör förflyta men det finns bara en gammal praxis som uppger några få veckor. Frågan har inte prövats i domstol med det nya regelverket och även beviskraven är luddiga. En husbil kan ju flyttas men trots det i huvudsak stå på samma ställe. Det är då egentligen inte en uppställning.
Vem ska bevisa att husbilen flyttats? En klagande granne kanske inte såg det eftersom denne inte var hemma vid tillfället?
Sådant måste prövas i domstol, vilket inte är gjort.
Hur löser sig nu det pågående ärendet?
Det finns möjligheter att överklaga besluten i Förvaltningsdomstolen men de nuvarande ärendena verkar lösa sig på frivillig väg. Den ena husbilen är flyttad och för den där en avgift satts är en flytt på gång. Det verkar inte troligt att detta ärende dras vidare.
I korthet säger reglerna att man har rätt att ställa upp sin husbil, husvagn eller fritidsbåt på egen tomt i omedelbar anslutning till befintliga byggnader men inte närmare tomtgränsen än 4,5 meter.
Vi talade med Thomas Norman som är byggnadsinspektör i Karlshamn och hanterar de nu aktuella ärendena.
Det är ett besvärligt läge, säger han, reglerna är inte helt enkla att tolka eftersom en husbil faller lite mellan stolarna begreppsmässigt.
Vad är det som är besvärligt?
Det går inte att tolka regelverket på annat sätt än att en husbil kräver samma typ av bygglov som ett traditionellt hus. Husbilen har tak och är avsedd för bostadsändamål. Att den har hjul förändrar inte det. När det gäller en garageuppfart är den i allmänhet närmare tomtgränsen än 4,5 meter eftersom den ansluter till en gata och allmän mark är då granne vilket kräver bygglov.
Hur ställer sig regelverket då till en vanlig bil?
Det är det som är det besvärliga. Även en personbil som parkeras brukar stå närmare tomtgränsen än 4,5 meter men anges inte specifikt i regelverket även om den kan vara ganska eller lika stor. Det finns ju SUV:ar, hantverkarbilar och annat som kan vara av motsvarande storlek som en husbil. Vi har därför sökt rättsexempel men har inte funnit något.
Kan man jämföra en husbil med en friggebod?
På sätt och vis. Men en bättre jämförelse är med en carport eller ett garage. Finns det bygglov för en carport som har tak men inga väggar kan man i princip ställa husbilen där och då borde det vara lagligt. Även här finns dock utrymme för en viss tolkning.
Så bygger man en carport men parkerar sin husbil på samma ställe som utan denna blir det lagligt?
Ja, i princip kan man säga det.
Om man nu inte har en carport, hur ofta måste husbilen flyttas för att det inte ska anses som en uppställning?
Det är också en knepig frågeställning eftersom det inte finns några klara regler. Tre månader bör förflyta men det finns bara en gammal praxis som uppger några få veckor. Frågan har inte prövats i domstol med det nya regelverket och även beviskraven är luddiga. En husbil kan ju flyttas men trots det i huvudsak stå på samma ställe. Det är då egentligen inte en uppställning.
Vem ska bevisa att husbilen flyttats? En klagande granne kanske inte såg det eftersom denne inte var hemma vid tillfället?
Sådant måste prövas i domstol, vilket inte är gjort.
Hur löser sig nu det pågående ärendet?
Det finns möjligheter att överklaga besluten i Förvaltningsdomstolen men de nuvarande ärendena verkar lösa sig på frivillig väg. Den ena husbilen är flyttad och för den där en avgift satts är en flytt på gång. Det verkar inte troligt att detta ärende dras vidare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.