Sammanslagningen som aviserades 2019 är en jätteaffär, tretton bilfabrikat skulle hamna i samma koncern som sammantaget producerar ungefär nio miljoner bilar per år. Men EU-kommissionen kan komma att sätta käppar i hjulen för jätteaffären. De menar att den nya koncernen kan bli så stark på marknaden för lätta lastbilar och transportbilar, och därmed basfordon för husbilar, att det hämmar konkurrensen. Totalt sett skulle det sammanslagna FCA och PSA bli världens fjärde största biltillverkare.
Och EU-kommissionen vill ha snabba svar på sina frågor, de gav bara biljättarna några enstaka dygn på sig för att inte starta en fyra månader lång granskning som senarelägger hela alliansen.
FCA, där bland andra Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo och Maserati ingår, har försökt få till en sammanslagning i många år. Den tidigare koncernchefen Sergio Marchionne, som avled 2018, slogs länge för att börja samarbeta med någon stor biltillverkare för att kunna dela på kostnaderna och därmed höja vinstmarginalen. Men samarbetet har även andra motiv, för att klara EU:s lagkrav och slippa böter för alltför höga genomsnittliga koldioxidutsläpp behövs samarbetet. PSA å sin sida vill komma in på den viktiga nordamerikanska marknaden.
Tillsammans skulle FCA och PSA få en marknadsandel på 34 procent på transportbilssidan. Därefter kommer Renault och Ford med 16 procent vardera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.