Höga Kusten Destinationsutveckling tar tillfället i akt och ställer om sitt kortsiktiga arbete så att regionen ska bli ännu mer attraktiv när resandet kommer igång igen. Med hjälp av ett omfattande stödpaket ska besöksupplevelserna utvecklas.
Coronasituationen har givit företagen i Höga Kusten ett bra tillfälle att investera i sin utveckling. Ansökningarna har strömmat in för att ta del av ett webbaserat utbildningsprogram som har tagits fram i samarbete mellan Höga Kusten Destinationsutveckling, Destination Sundsvall samt Jämtland Härjedalen Turism och lockat runt 120 personer från ett femtiotal företag.
– Efter nära dialog med näringen har vi skapat ett stödpaket som består av produktutvecklingscheckar, utvecklingscheckar, översättningscheckar, digitala hembesök, SEO-checkar samt skrivarhjälp, säger Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling. I detta läge är samarbete ett av nyckelorden. Vi har jobbat nära över destinationsgränserna och de sex veckorna som nu presenteras är en möjlighet för näringen att samtidigt som de kompetensutvecklar sina anställda och sig själva få en lättnad på kostnadssidan. Vi har också haft ett mycket bra samarbete med Region Västernorrland, som har varit väldigt snabbfotade.
Utvecklingsarbetet är fokuserat på att ta tillvara på de möjligheter som den oväntade extratiden i verksamheten ger. Gemenskap i tuffa tider har stärkt samarbetet och den respons som de företagare som går utbildningen gett uttryck för är mycket positiv. Tack vare den satsning som görs har många småföretag fått möjlighet att stanna upp, lära sig nya saker och tid att reflektera över sin verksamhet.
– Att företräda närmare hundra besöksnäringsaktörer är även till vardags en spännande och krävande uppgift, i dessa tider växlar vi upp och har fokus på att gå stärkta ur denna ”coronakris” – med nya och starkare produkter som både är bokningsbara och sökbara. Vi blickar framåt och tror på en sommarsäsong. Vi har ett fantastiskt världsarv och en fin natur med oändliga möjligheter till unika utomhusupplever. När vi åter igen ser en normal vardag kommer vi att ha blivit ännu bättre på att erbjuda dessa upplevelser till våra Högakustenbor och besökare, säger Mikael Englund som är verksamhetsledare vid Höga Kusten Turism.
– Efter nära dialog med näringen har vi skapat ett stödpaket som består av produktutvecklingscheckar, utvecklingscheckar, översättningscheckar, digitala hembesök, SEO-checkar samt skrivarhjälp, säger Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling. I detta läge är samarbete ett av nyckelorden. Vi har jobbat nära över destinationsgränserna och de sex veckorna som nu presenteras är en möjlighet för näringen att samtidigt som de kompetensutvecklar sina anställda och sig själva få en lättnad på kostnadssidan. Vi har också haft ett mycket bra samarbete med Region Västernorrland, som har varit väldigt snabbfotade.
Utvecklingsarbetet är fokuserat på att ta tillvara på de möjligheter som den oväntade extratiden i verksamheten ger. Gemenskap i tuffa tider har stärkt samarbetet och den respons som de företagare som går utbildningen gett uttryck för är mycket positiv. Tack vare den satsning som görs har många småföretag fått möjlighet att stanna upp, lära sig nya saker och tid att reflektera över sin verksamhet.
– Att företräda närmare hundra besöksnäringsaktörer är även till vardags en spännande och krävande uppgift, i dessa tider växlar vi upp och har fokus på att gå stärkta ur denna ”coronakris” – med nya och starkare produkter som både är bokningsbara och sökbara. Vi blickar framåt och tror på en sommarsäsong. Vi har ett fantastiskt världsarv och en fin natur med oändliga möjligheter till unika utomhusupplever. När vi åter igen ser en normal vardag kommer vi att ha blivit ännu bättre på att erbjuda dessa upplevelser till våra Högakustenbor och besökare, säger Mikael Englund som är verksamhetsledare vid Höga Kusten Turism.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.