Sverige är inte längre lika anonymt som destination enligt Visitsweden. De meddelar att utländska besökare nu spenderar mer pengar i Sverige än svenskarna gör utomlands.
Hoppfulla inför framtiden
Visit Sweden som marknadsför Svenska destinationer och upplevelser utomlands är glada över genombrottet.
- Svenska upplevelser börjar bli mer konkurrenskraftiga genom aktiv produktutveckling. Vi hoppas nu att uppmärksamheten för Sverige är något mer än ett tillfälligt genombrott, säger Thomas Brühl, vd för Visitsweden i ett pressmeddelande.
100 miljoner i överskott
Ny statistik från Riksbanken och SCB visar att det strömmar in mer pengar från utländska besökare i Sverige än vi svenskar gör av med utomlands. Turisternas konsumtion i vårt land har gett ett överskott på 100 miljoner kronor under tredje kvartalet 2009.
- Sverige är inte längre lika anonymt som destination i Europa, under sommaren har en svag kronkurs också fungerat som grädde på moset, säger Thomas Brühl.
Norden och Italien ökar
Fram till september i år ökade resandet till Sverige främst från Danmark, Norge, Finland och Italien.
- Det visar att Sverige börjar bli allt intressantare som destination, säger Thomas Brühl, vd för Visitsweden.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.