I dag finns inte Östtyskland, bara östra Tyskland och där finns mycket av det där som en gång kallades skräp men som nu sakta börjar få kultstatus. Exempelvis gamla trähusvagnar från sextiotalet. Färdiga för skroten för cirka tio år sen. I dag åtråvärda samlarobjekt tack vare bristen på just östtyska husvagnar.
Wolfgang Dalchow och hustrun Elvira bor i orten Perleberg och det är där vi träffar dem på en veteranbilsträff. Träffen är varje år andra veckan i juli och det skadar inte med en viss nördighet för att trivas bland gamla Wartburg, Ifa, Trabant och oräkneliga variationer på temat militärfordon från öst. Veteranbilsklubbensamarbetar med en klubb för banddrivna fordon och Tatra-klubben, så inramningen i form av en gigantisk övergiven militäranläggning känns som en utmärkt fond till det mesta som visas just här. Tillbaka till Wolfgang och Elvira som hittade sin välvårdade Wartburg 1000, modellnamn P 311, på ebay. Bilen är av årsmodell 1963 och den inhandlades 2004. Exteriören var ovanligt välvårdad så det enda som behövdes var lite polerande men tyvärr var ratten fel. Någon hade moderniserat bilen med en ratt från modell P 353 så det gick åt lite tid att leta upp en ratt som hörde till just den här bilen. När det gäller elsystemet däremot tyckte Wolfgang att man kunde kosta på sig en modernisering så han byggde om bilen så att den nu har ett 12-voltssystem. Det tidigare 6-voltssystemet kändes lite opålitligt.Namnet Wartburg kommer från ett slott intill staden Eisenach och fabriken som tillverkade bilen har en spännande historia. Bland annat tillverkade den bilar under namnet BMW en tid före andra världskriget.Just den här modellen av Wartburg, P 311, har en tre-cylindrig tvåtaktsmotor på 992 kubikcentimeter men hästkraftsantalet har Wolfgang ingen koll på.
– Tillräckligt, säger han och ler.
Vi ger honom rätt i det i och med att den lilla fyradörrarsbilen nu även blivit husvagnsdragare. Ok, det är inte en jättevagn precis, men dock. Den lilla husvagnen har en nettovikt på 220 kg och det har åstadkommits genom att bygga en kaross i plywood på ett stålchassi. Plywooden liggeri dubbla lager och interiören är massivt trä rakt igenom även om det är tunt trä. Här finns en sittgrupp som lätt görs om till dubbelsäng och ett tvålågigt gasolkök.
– Det här är vår lilla Weferlinger, säger Wolfgang och bjuder in mig i vagnen.
Egentligen heter den LC-9 efter konstruktören, Luther, med tillägget C för camper och 9 för modellnamnet, fortsätter han. Den kallades för Weferlinger efter tillverkningsorten.Tillverkningsföretaget har det härliga namnet Heimstolz så det känns som ett lyxigt klassiskt östtyskt ekipage vi har äran att få sätta foten i. Väl inne konstaterar vi snabbt att gardinerna har tyska flaggans färger och frågar om det är en länk till dagens Tyskland.
– Snarare en länk till Sverige, skrattar Elvira och berättar att det är Ikeagardiner.
Den naturliga följdfrågan är förstås om de varit i Sverige med sin husvagn men svaret blir nej. Ekipaget används enbart i Tyskland för att resa till träffar och för semester.
– Vi har sällskap av vår dotter på den här träffen men hon är inte med på alla träffar, förklarar Elvira.
Dottern somheter Nicole visar sig ha ett hjärta som bultar för gamla ryska militärlastbilar. Hon dyker upp och berättar att hon har byggt om två av dem till husbilar stora nog att parkera föräldrarnas hela ekipage i ...
Text: Stefan Nilsson
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.