Från och med den första janari så kommer det inte längre vara belagt med böter, som det är i dag, att överträda cabotagereglerna. I stället införs en sanktionsavgift på 40 000 kronor. Det förväntas innebära att det blir svårare för oseriösa åkare att agera i Sverige och därmed underlätta för seriösa åkerier.
Från och med första mars så kommer Polisen och Tullverkets befogenheter att hindra fortsatt färd också att utökas. Om en sanktionsavgift inte betalats eller om ett fordon inte anses trafiksäkert ksn nycklarna eller någon annan del som är nödvändig för fortsatt färd beslagtas. I vissa fall kan fordon också låsas, så kallad klampning.
– Det här är två viktiga steg mot ordning och reda i åkeribranschen, en fråga som är högt prioriterad av regeringen. Slås seriösa åkerier ut försämras förutsättningarna för mer miljöanpassade och trafiksäkra lastbilstransporter med schyssta villkor, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Kommentera: Kommer detta hindra oseriösa åkare?
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.