Landet med de allra säkraste vägarna är Nederländerna som får ett betyg på 7,86 utav 10. Vilket innebär att de hade bäst sammanlagda betyg i alla kategorier, enligt undersökningen som har gjorts av det amerikanska bildelningsföretaget Finn.
Undersökningen har gjorts på länder som är medlemmar i OECD. Några av medlemsänderna har inte tillräckligt med data, därför är bara 27 av de 38 OECD-länderna med i undersökningen. Man har använt sig av FN:s HDI-index (mänsklig utveckling) som används för att mäta utvecklingen av till exempel inkomst, utbildning med mera.
På plats två när det gäller säkerhet kommer vår granne Norge med 7,47 poäng. Efter det är det vår tur men med en delad tredjeplats med Estland. Både Sverige och Estland fick 7,42 poäng. Anledningen till Sveriges plats på listan berodde främst på en hög bältesanvändning och ett fåtal dödsfall i trafiken. Medan Estlands rankning berodde på en låg trafiknivå och en låg procent av rattfylleri.
En av kategorierna som mättes var antalet dödsfall i trafikolyckor. Landet med minst antal dödsfall var Island med 2,05 omkomna för var 100 000 person. Sedan kom Norge på andra plats med 2,12 och Schweiz med 2,25.
Grekland hade även ett högt antal dödsfall i trafiken. 8,31 omkomna per 100 000 personer.
I andra änden av skalan har vi de länder som gjorde sämst i från sig. Det sämsta landet när man sammanlägger alla kategorier var Argentina med poäng på 1,65/10. Några av anledningarna till det låga resultatet var sätesbältesanvändningen. Endast 43,6 procent använder sätesbältet i Argentina. Trafik nivån är även väldigt hög och vägarna dåligt underhållna.
På andra plats kommer USA med 2,53 poäng. Mycket på grund av rattfylleri eftersom 29 procent av alla dödsfall berodde på alkoholkonsumtion. I USA har man även väldigt höga hastighetsbegränsningar och körkort kan man ta redan vid 16 år.
Tredjeplats står Grekland för med 3,85 poäng. Främst är det bältesanvändningen som bidrar till de låga poängen då endast 72 procent använder bälte. Grekland hade även ett högt antal dödsfall i trafiken. 8,31 omkomna per 100 000 personer.
Högst dödstalssiffror har Saudiarabien med 35,94 omkomna per 100 000 personer, vilket är 27 fler personer än medelvärdet på 8,57. Några av anledningarna till de låga siffrorna kan bero på att bränslepriset är väldigt lågt i landet och många har råd att köra snabba superbilar dagligen.
Sedan kommer Thailand med 32,21 dödsfall per 100 000 personer. En stor anledning är att många kör motorcyklar och mopeder där man är mindre skyddad i en olycka plus att användningen av hjälm är låg. Till sist kommer Malaysia med 22,48 dödsfall per 100 000 personer.
Värt att notera är att Thailand och Saudiarabien inte är med på listan över farligaste vägarna över lag eftersom data för alla kategorier inte fanns tillgängliga.
Reportaget har tidigare publicerats på vår systertidning Vi Bilägares sajt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.