Volvo Cars kommer att släppa en uppdaterad version av sin banbrytande smarta Volvo On Call-app som ger sömlös uppkoppling för kroppsburna enheter som Apple Watch och Android Wear. Volvo On Call-appen hjälper Volvoförare effektivt att styra inställningar, låsa/låsa upp och hitta och använda andra Volvotjänster direkt från sin handled.
– Volvo On Call är en app som bokstavligen ger dig kontrollen över alla element du dagligen använder i din Volvo. Du kan ställa in tiden för kupévärmaren på kalla vintermorgnar och kyla ned bilen på varma sommardagar, kontrollera bränslenivån och körsträckan eller när det är dags för nästa service. Den kan till och med hjälpa dig att hitta din bil i ett fullt parkeringshus, förklarar David Holecek, Director Connected Products and Services på Volvo Cars.
De nya funktionerna i Volvo On Call är bland annat uppkoppling för kroppsburna enheter som Apple Watch, ett fullskaligt användargränssnitt för iPad, Android Wear och en enhetlig Windows Phone-app med röststyrning via Cortana och ett intelligent assistanssystem. Uppdateringen, som också ger möjlighet att skicka information till bilen i navigeringssyfte, släpps i slutet av juni.
Utöver de nya funktionerna har Volvo On Call-appen fått en helt ny design som bygger på Volvo Cars förargränssnitt Sensus i nya Volvo XC90.
Volvo On Call lanserades 2001 och var ett av de första bilbaserade telematiksystemen i världen som tillhandahöll säkerhets-, trygghets- och spårningstjänster direkt i bilen vid en olycka, haveri eller stöld genom att använda ett SIM-kort installerat i bilen. De ursprungliga säkerhetsfunktionerna finns fortfarande kvar – som aktiveras när bilens krockkuddar utlöses, eller när föraren behöver assistans, och sätter denne i direkt kontakt med en Volvo On Call-operatör som med hjälp av GPS-teknik sedan kan guida räddningstjänsten till olycksplatsen.
På senare år har applikationens betydelse och geografiska spridning ökat exponentiellt. I dag ingår funktioner som fjärrlås, bränslenivåindikering och hjälp att hitta bilen, förutom de ledande säkerhets- och trygghetstjänsterna som den haft sedan den kom.
– På bara några få år har vi gått från en integrerad säkerhets- och trygghetsrelaterad funktion i bilen till en lösning som gör att föraren kan vara uppkopplad direkt till bilen och få tillgång till en rad nya fördelar som gör vardagen betydligt enklare, sammanfattar Sofia Wessman, Manager Volvo On Call på Volvo Cars.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.