Campingbranschen bedöms gå en ljus framtid till mötes i spåren av Covid-19-pandemin och en stark försäljning av husvagnar och husbilar. På First Camps svenska destinationer var omsättningen under både påsk- och midsommarhelgen 2021 den högsta någonsin.
Nu inleds nästa kapitel i branschens utveckling när First Camp och Svenska Campingpärlor, med 46 respektive nio destinationer, går samman. Efter att en extra bolagsstämma i Grönklittsgruppen AB (publ) röstat för en försäljning av det helägda dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB, förvärvar nu United Camping-koncernen, som First Camp ingår i, Svenska Campingpärlor.
Svenska Campingpärlor AB består av nio destinationer, bland annat femstjärniga Orsa camping och Ansia Resort i Lycksele, Moraparken där upploppet i Vasaloppet går rakt igenom campingen, samt Sunne camping & sommarland. Företaget hade det senaste räkenskapsåret, 2019/20, en omsättning på cirka 143 MSEK.
Affären sker efter det att Grönklittsgruppen ville ge verksamhetsbenen skiing & outdoor respektive camping, bättre möjligheter att utvecklas, vilket ledde till att styrelsen i bolaget i juni beslutade att avyttra campingverksamheten, Svenska Campingpärlor AB. Verksamheten har flera fina anläggningar, inte minst femstjärniga Orsa Camping, men har också stora underhålls- och investeringsbehov.
Styrelsen i Grönklittsgruppen mottog i juni ett bud på campingverksamheten från United Camping-koncernen, som värderade campingverksamheten, inklusive samtliga aktier i Svenska Campingpärlor AB, till 320 MSEK på skuldfri basis. United Camping-koncernen är största ägare i Grönklittsgruppen, med drygt 72 procents ägande. I syfte att säkerställa att transaktionen görs på marknadsmässiga villkor inhämtade styrelsen i Grönklittsgruppen en oberoende så kallad second opinion från KPMG, vilket bekräftade att värderingen av campingverksamheten ligger inom ramen för ett rimligt värderingsintervall.
Med bakgrund i detta, och att styrelsen bedömer att transaktionen ligger i Grönklittsgruppens intresse, föreslog styrelsen inför en extra bolagsstämma att godkänna transaktionen. Extra bolagsstämma i Grönklittsgruppen hölls den 9 och 15 juli 2021. Cirka 87 procent av stämmodeltagarna röstade för försäljningen av Svenska Campingpärlor AB till United Camping-koncernen som äger varumärket Firast Camp.
– Det känns bra att vi nu är i mål med denna affär, vilket ger oss mycket bättre förutsättningar att fokusera på verksamheterna i Grönklitt och Tänndalen, vilka har mycket ljusa framtidsutsikter, säger Grönklittsgruppens VD Mari Tara.
– Vi ser mycket fram emot att få välkomna Svenska Campingpärlor och alla dess medarbetare in i First Camp-familjen. Tack vare denna affär kan vi skapa ännu bättre upplevelser för alla gäster. Bara de närmaste åren planerar vi att investera minst 100 MSEK i att förbättra Svenska Campingpärlors nio destinationer, och alla gäster kommer att kunna tjäna poäng genom vår populära bonusklubb First Camp Club”, säger Johan Söör, VD för First Camp och United Camping-koncernen.
– First Camp har haft en fantastisk resa hittills och har gått från 14 destinationer 2017 till nu 55 destinationer i Sverige och Danmark. Denna affär är ännu en milstolpe och vi tror att marknaden kommer att fortsätta konsolideras i takt med att digitaliseringen ställer högre krav på att ha rätt resurser och kompetens, säger Karl Svozilik, styrelseordförande i United Camping-koncernen och partner på Norvestor Advisory som företräder företagets huvudägare Norvestor VII.
Svenska Campingpärlor kommer de närmaste månaderna att drivas som ett eget dotterbolag inom United Camping-koncernen för att därefter operationellt integreras med First Camp.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.