I juni genomfördes en undersökning bland svenska golfare med fokus på golfcamping. 4731 respondenter besvarade enkäten och 40 procent av respondenterna berättade att de har erfarenhet av golfcamping. Av dessa hade 15 procent golfcampat en gång, 40 procent hade golfcampat mellan två och fem gånger, 28 procent mellan 6 och 20 gånger och 17 procent hade golfcampat mer än 20 gånger.
27 procent av respondenterna svarade att de detta år kommer att golfcampa och 35 procent har ännu inte bestämt sig. Mer än hälften av golfcamparna tar husbilen, knappt en fjärdedel husvagnen och 3 procent tar sig fram med båt. 17 procent uppger annat som stuga, bil, tåg, hotell eller tält. 17 procent av respondenterna planerar upp till tre golfcampingdagar, en fjärdedel planerar mellan fyra och sju, en fjärdedel uppger en till två veckor. En tredjedel uppger att de kommer att golfcampa mer än två veckor.
Det är främst de yngre åldersgrupperna som kommer att golfcampa för första gången detta år. 14 procent av respondenterna utan golfcampingerfarenhet i åldersgrupperna 18-24 och 25-34 kommer i år att golfcampa för första gången. I samtliga av de äldre åldersgrupperna är motsvarande siffra 4 procent.
– Vi ser överlag en ökning av yngre golfare på Golfhäftet detta år. Det är tydligt att detta år är ovanligt på många sätt och vis. Normalt golfar mer än hälften av Golfhäftet-användarna utomlands, men i år ser det helt annorlunda ut av uppenbara anledningar, även om reserestriktionerna nu har lättats. Många nya användare spelar golf för första gången, medan andra kommer tillbaka till golfen efter några års uppehåll eller helt enkelt spelar extra mycket golf och är sugna på att testa nya golfbanor, berättar Fredrik van Speijk, VD på Golfhäftet.
80 procent utgår från de banor de vill spela under semestern när de planerar rutten för sin golfcampingsemester. 40 procent utgår från vädret när det väl är dags att bege sig och 35 procent väljer rutten utifrån andra aktiviteter som de vill kombinera sin golfcamping med. 18 procent lägger rutten baserat var deras vänner bor och 12 procent vill hitta en rutt som passar hela familjens önskemål. Endast 2 procent uppger att de utgår från en viss väg, exempelvis E4, i planeringen.
När det gäller val av golfbana är priset viktigaste parametern, 54 procent uppger att banan ska vara prisvärd. 36 procent väljer banorna utefter hur bra ställplatserna är där och 6 procent nära till första tee.
– Våra partnerklubbar ser en ökning av gästspel via Golfhäftet bland annat vilket såklart är positivt för deras ekonomi. Hagge GK är en av våra mest populära klubbar som i år har investerat i fler stugor och fler ställplatser för att möta den ökande efterfrågan. Många andra klubbar gör samma sak, plus att man renoverat restaurangerna till exempel för att anpassa sig till rådande restriktioner, tillägger Fredrik van Speijk.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.