Nästa artikel
Gläns över sjö och strand
Nyheter

Gläns över sjö och strand

Publicerad 26 juni 2012 (uppdaterad 26 juni 2012)
Nu börjar det bli tid att vaxa det mobila hemmet som skydd mot solens strålar och salta vindar. En perfekt kombination av nytta och nöje – om man gör det själv. Det enda som behövs är lite tid, ett gott tålamod och rätt ”attiraljer”!

 

Husbilsägaren Daniel Sjöstedt ägde och drev tidigare en kombinerad rostskydds- och bilvårdsfirma. Vikten av att även sköta fordonets yttre finns fortfarande djupt rotat.
– Oavsett om man äger en begagnad eller ny husvagn, husbil eller villavagn är det viktigt att även sköta om det ögat ser. Det är inte ansträngande utan faktiskt ganska kul att lägga en dag eller två under ett år för att bibehålla den yttre statusen. Dessutom är det viktigt eftersom även ett vax skyddar mot yttre påfrestningar från sol, salta vindar och regn. 
 
Har man möjlighet att själv vårda sitt mobila hems yttre kan man tjäna en bra slant, men man får vara beredd att investera lite fritid. 
– Gör man det själv behöver det inte kosta mer än 600-700 kronor, och då har jag även räknat med ett inköp av en cyklo (polermaskin) som kostar cirka 400 kronor. Ska man lämna in husvagnen eller husbilen på yttre rekonditionering bör man räkna med att det kostar mellan 3000-5 000 kronor, säger Daniel Sjöstedt.
Innan man börjar måste man vara säker på att det inte finns risk för att det kan läcka in vatten någonstans.
– Kontrollera alla skarvar, solluckor, dörrar och fönster. Kanske särskilt vid egenborrade hål för cykelställ och dylikt, överallt där man kan tänka att det finns risk för att vatten sipprar in. Just vid fästanordningen av cykelställ är det lurigt. Enligt min erfarenhet är det en stor orsak till många allvarliga fuktskador i mobila hem. När det gäller cykelställ är belastningen oftast för stor vilket de ibland klena väggarna inte alltid klarar. När belastningen ökar så töjs hålen, så var extra vaksam just där! Gör också en extra kontroll av tätningsmassan om husbilen eller husvagnen har några år på nacken. Det måste vara helt tätt när man börjar, säger han.
 
Innan man börjar tvätta rent är det viktigt att man spolar av väggar och tak. Har man extrem smuts på karossens nederdel och/eller fälgar kan man först spraya på avfettning innan man spolar av. 
– Ja, man får absolut inte börja tvätta direkt! Tänk om det sitter lös smuts, exempelvis lera, sand eller grus, då gör man repor om man direkt börjar med svampen. Man spolar av lös smuts innan man gör något annat. Det är väldigt viktigt. Fälgarna bör man tvätta med särskild svamp, för där finns det absolut grus. 
När man spolat av och sedan börjar tvätta ska man börja underifrån och jobba sig uppåt. 
– Det är mest för att allt rinner av lättare med en ren yta under. Och för att smutsen följer med den lilla vattenvågen som blir. Så gör alla proffs inom bilvård. Glöm heller inte att öppna husbilsdörrarna till kupén så att även trösklarna blir rengjorda. Dem bör man också vaxa så att de får skydd eftersom de utsätts för slitage av skor. 
Man kan använda nästan vilket schampo som helst, bara det ger bra resultat. Det går också bra att använda diskmedel då det är fettlösande, menar Daniel. Har man fått väldigt mycket insekter fram på bilen får man bort dem lättast genom att använda ett medel med ett högt pH-värde. Det är det enda som tar insekter. Man ska absolut inte försöka gnugga bort dem med svamp, då förstör man lacken! 
 
När man spolat av och sedan tvättat är det dags att rubba om lacken är matt eller har fula rinnränder som är ganska vanligt på lite äldre husbilar och husvagnar. 
– Har man en äldre alkovbil har man definitivt rinnränder vilka sällan går att få bort utan rubbing. Nackdelen är att man behöver ha lite akrobatiska anlag för att rubba under alkov-överhänget, men det går. Olika modeller har olika platser där avrinningar bildas lättast. 
För att rubba rekommenderar Daniel Sjöstedt en tvåarmad cyklo. Det går bra att använda en maskin med en arm också, men man får ett bättre resultat med två armar.
– Det behöver absolut inte vara ett proffsverktyg. Det duger gott med en billigare variant. Har man bubblig kaross så tycker jag att man ska använda en flytande rubbing som man häller direkt på trissorna. Sedan kör man försiktigt över hela husbilen eller husvagnen. Man kan behöva vara lite mer noggrann på avrinningsytor som kan vara lite missfärgade. Och man får ta det lite lugnt så man inte råkar rubba plastdetaljer som kofångare och annat. Är man riktigt petig kan man först maskera de detaljerna. När man är klar så spolar man bara av, säger han medan han torkar ett par svettdroppar ur pannan.  
 
Om lacken är i bra skick men bara lite matt räcker det att i stället snabbt polera den innan vaxning. Då använder man istället ett polermedel. 
Efter en kort paus i vårvädret är det nu dags för Daniel Sjöstedt att lägga på vax. 
– Samma där, använd gärna flytande hårdvax för bubblig kaross. Annars kan man använda vanligt hårdvax. 
Man fördelar vaxet på cyk-lons trissor och kör över hela husbilen eller husvagnen på samma sätt som vid rubbingen. Låt vaxet sitta tills hinnan på själva vaxet blivit lite matt. Sedan är det dags att torka av med torr duk. Handduk eller en bit lakan går bra. 
 
När karossen blänker som en blank sjö kan man gärna lägga lite extra energi på plastdetaljer som speglar, lister och kofångare. 
– Här har jag använt Bumper Shine så att färgen blir återmättad på den blekta kofångaren. Titta vilken skillnad. Och jag ska stryka ytterligare två gånger! Har man istället grå plast eller gummidetaljer kan man använda däckglans för att få upp lystern. Tar man vanlig matolja blir det fula rinnränder vid regn, så det ska man inte göra.
Ett dagsverke och snart glänser hela husbilen. Väl investerad tid. 
– Men man får inte glömma att putsa rutorna, annars blir inte helheten bra. Både in och utsida. Diskmedel går utmärkt att använda. Nu är det ingen som kan tro att den här husbilen har tolv år på nacken? Den ser nästan sprillans ny ut. Äntligen redo för ännu en säsong. &
 
Tina Sjöstedt (text och foto)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.