Trafikverket leder ett uppdrag om geo-stängsling i stadskärnor där Stockholms och Göteborgs stad samt fordonsindustrin ingår. Arbetet har precis startat och kommer att vara mer synligt under nästa år då Trafikverket ser över möjligheterna att starta demonstrationsprojekt. De involverar oskyddade trafikanter i miljöer där det krävs en interaktion mellan flera trafikantslag och grupper.
– Syftet är att visa hur det kan se ut när det är hållbart ur flera aspekter – tryggt, säkert, fossil- och bullerfritt samt attraktivt. I demoprojekten ska det vara möjligt att utvärdera geo-stängsel där fordons hastighet är begränsad inom ett utpekat område, berättar Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
Det handlar om att använda teknik som redan finns. Möjliga åtgärder är fysiska hinder, geo-stängsling och autobroms i lastbilar. Var och en för sig, men framför allt i kombination, kan de rädda fler liv och skapa trygghet i vardagstrafiken. Autobromssystemet som identifierar oskyddade trafikanter får samma funktion som bilbältet eller krockkudden.
Geo-stängsel, eller geofencing, är ett virtuellt staket som skapas med programvara och sätter villkor för fordon inom ett begränsat område. Exempel på användning är att:
- bara tillåtna fordon kan köras inom ett begränsat geografiskt område
- hastighetsreglering, till exempel 10-20 kilometer per timme, gäller inom ett geografiskt begränsat område
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.